Taktikák vegyes formátumra

“Graum Hegdrok titkos naplója

5. nap. Fogadtam Alyr Arkhonnal egy font mithrillben 3 pofon ellenében, hogy Tierék sohasem találják meg Rosanna de Lamart. Addig kanasztázunk 2 rezes alapon.

592. nap. Rosannáról hír semmi. Pénzem semmi. Gyűlölöm a kanasztát.”

 

Azt hiszem sokan vagyunk így a M.A.G.U.S. kártyával is. Próbálunk mindent, low budget rush, mid-range power-house, agro-spike, uber-johnny-control, stb, de végül mindig a kaszinó nyer, az erőviszonyok nem változnak. Ennek okai és következményei is vannak. Ezeket néha világosan látom, néha lusta vagyok kimondani, néha azt hiszem, lehet változtatni rajta. Egy nagyobb verseny előtt ezek az atitüdök zsongnak a fejemben. Még mielőtt pesszimizmussal vádolnátok, szólok, nem a játék régi hibáiból akarok egy siratóéneket költeni, hanem a Draft-AKÚ vegyesformátumhoz szeretnék segítséget adni annak, akinek még nincs kőbe vésve a terve.

 

A dupla formátumon ugye a legfontosabb, amit mérlegelni kell, a két “félidő” sorrendje. Aki draftban erősnek érzi magát, joggal pályázhat a végső eredményhirdetésen egy kiemelt helyezésre és díjazásra. Ennek megfelelő paklit kell majd választania, olyat, ami 3 megnyert draftkör után nem hagyja cserben a topjátékosok ellen.

Aki úgy érzi, hogy a draft nem az ő asztala (3 draftkör alatt 1 győzelemre kalibrálja magát), tudhatja, hogy relatíve könnyű ellenfeleket fog kapni – kivéve talán az utolsó fordulóban – neki inkább egy gyakran játszott deck modern verzióját javasolnám, ahol a meccseken a rutin számíthat, mert az ellenfeleknek etéren hiánya lehet.

Aki azt sejti, hogy 2 draftmeccset fog tudni nyerni, utána várhatóan fog játszani egyet egy nagyon erős ellenféllel, egyet egy gyengébbel, és még egyet az utolsó fordulóban a közvetlen élmezőny alatti 20% egyik tagja ellen. Neki azt tudom mondani, hogy az AKÚ-szekcióban neki van a legnehezebb dolga, mert sokféle pakli ellen kell az utolsó 3 fordulóban készülnie.

Ez szemléletbeli nehézség, természetesen minden erős játékos ellen mindig nehéz győzni. Itt arra próbálok kilyukani, hogy aki a TOP-8-ra készül, ott Tier1 deckek vannak. Közös bennük néhány dolog, ami miatt a decképítés során a felkészülés nem olyan nehéz. AKÚ-n mi a Tier1? Mondom, mik nyertek AKÚ versenyt az elmúlt 2 évben: 1. körös Raquo Amanovik, Selmo-acélszarvú kontroll, Saqquarheddons-szólítás, csontmester, kalandozó nélküli szettes wicca-ostrom (2x). “Könnyű” dolgunk van, mert: van közte 2 kontroll, 2 ostrom és 2 küldetéspakli (a közösségünket jól jellemzi, hogy szerinem akik közepesen aktívak voltak, mindegyikről meg tudják látatlanban mondani, kik forgatták). Mi a közös bennük? Mindegyiket egy ÚH-ról már kirotált lap teszi igazán durvává. Raquo, Selmo, Saqquarheddon, Könnytelen, Való-torony. Hogyan lehet esélyt találni ellenük? Ezen az ösvényen nehéz elindulni, nem is biztos, hogy van ilyen ösvény. Ami szembetűnő, hogy ha a Selmo-kontrollt elengedem, a többi paklit az Yhtnas Kronchus – Kijárási tilalom páros eléggé zavarja. A top ellen tehát a sorelhagyás megnehezítése egy elég jól járható út. A csontmester és Raquo kicsit kevésbbé lesz kibillentve, de azért őket is zavarják ezek a hatások. Itt nem  2-2 példányra gondolok, mert ezek kellenek a kezdőkézbe.

Nem nyert AKÚ versenyt a Caputos pergető, de totális agyrém, kb. semmi nem jó ellene.

Az AKÚ középezőnye áttekinthetetlen, aki erre megpróbál tesztelni, vegyen ki egy hónap szabadságot… A szett-elemek leszedése és az Árvíz majdnem olyan erősek, mint a fenti 2 gyógyszer, de nem annyira. Szerintem ezek alapján már érezzük, hogy saját játékuk védelmére ezek a paklik Idő vasfogát és Visszautasíthatatlan ajánlatot fognak “besztekkelni”. Manacsapda elpusztítása nélkül tehát nem érdemes elindulni, illeve ahová befér az elfeledett VHGY, azok nyugisabban várhatják a horror- illetve akciójeleneteket…

Szerintem erős B-pakli lehet: Ramando Sichetti, Daík, HJV, Oquicorr, Ködóriás, Lesath és Amt-Nar.

Amt-nar B-pakli? Igen, ezt a paklit az ellenlapok erősen zavarják, egy olyan mezőnyben, ahol tőle függetlenül sok ellenlap van, ráadásul olyanok, amik ellene is kiválóak, nem ő határozza meg a környezetet. A győztes deckek ellen van esélye (ez is a B-paklik jellemzője) – talán Selmo kivétel, aki ha meg tudja védeni magát pókháló ellen, akkor nem csak körönkénti 9 ostrom nem lesz, hanem egy sem.

A HJV is durva, Déli kapu – Mugaffe tengellyel, erősebb, mint fénykorában, mert ő a főbb ellenlapokra valójában immunis, tessék csak végiggondolni.

Oquicorr detto: csatlósok, rőtsárkány, Hishiquor vissza.

Daík tud kötések oldani, ami őrületes, és a csatlós-noral-luminatar vonallal erős és stabil győzelmi kondíciója is van.

A fenti 3 téma és a korábban sorolt táphegyek közös jellemvonása, hogy túl sokszor játszott már a mezőny ellenük, évek óta tisztában vagyunk végtelenül undorító mechanikájukkal, és az ÚH az, ami végre megkímél már tőlük.

Sichetti a Sárkányálom miatt brutál, őt legalább egy új lap tápolja, nem csak a szedálás van leszabadítva róla. A HJV-vel együtt az a problémás vele, hogy a Trónteremre sima passz a válasza.

Elnézést, hogy ezt mondom, de aki ide poénkodni jön, 6 forduló után azt fogja mondani, hogy a draft volt az élményfaktor, az AKÚ inkább kötözősszex volt, a bondage rossz oldalán. Ez nem azt jelenti, hogy az AKÚ nem jó, csak azt javaslom nyomatékosan, hogy vegyük komolyan. Ezt azért teszem, mert az ÚH-versenyek – ahol van balansz – is azt súgják nekem, hogy nem vesszük komolyan a felkészülést, nem kerülnek be a fixen taroló Falánk, Amt-nar, Luminataros szólító deckek ellen a gyógyszerek, egy 18 fős versenyen 6-7 ember használja őket. Egy 5-6 fordulós ÚH-n ezzel 1-2 bukót kockáztatunk – de azokat fixen. AKÚ-n _mindegyik meccset kockáztatjuk_, kivéve, ha ezt a 2 bukót már a draftkörben begyűjtjük.

“Ha az őr megfújja a kürtöt, hogy figyelmeztesse a népet az ellenség érkezésére, akkor ha valaki hallja a kürtszót, de nem törődik a figyelmeztetéssel, az ellenség pedig eljön, és levágja, akkor csak magát okolhatja haláláért. Hallotta a kürtszót, de nem törődött a figyelmeztetéssel: ő a hibás a haláláért, mert ha törődött volna a figyelmeztetéssel, megmenthette volna az életét.”

 

Szoktam ilyen összegzést hallani, versenyek végén, hogy: “esélyem sem volt, nincs kitesztelve”. Aztán kiderül, hogy a deckben nem volt Tamari, Tyranno, Yhtnas. Aki feltartott kézzel jön, lelke rajta. Aki felkészül, legalább elemi szinten, lesz eredménye. 3 konkrét példát tudok mondani, olyan játékosokról, aki kevesebb mint 1 éve versenyeznek, eleinte sima bukó volt a szotri, de tanultak a hibákból és nyertek versenyt. Egyikük kettőt is. Nem öltek bele vagyonokat, de tanultak a sima bukókból, megfogadtak pár jó tanácsot. Ennyi elég.

Szóval, én megfújtam a kürtöt. Az AKÚ durva, de van rá megoldás, hogy ne úgy nézzünk ki a végén, mint akit a lovaskocsi után kötöttek.

 

A draft ebből a szempontból ugyanilyen. Lehet első blikkre, tippre-hoppra is, de a sikertelenség némi felkészüléssel elkerülhető.Ha nincs egy éjszakád tesztelni, akkor pl. így:

  • A negyedekkel legyünk tisztában rendesen.
  • Az első 2 lap kivétele mellett próbáljuk megjegyezeni a negyedekhez kapcsolódó lapokat, hogy mikor körbeért, legyen esélyünk észrevenni, ha valami bent maradt – azt nem szedi senki. Ha ezt megtesszük, adunk magunknak 30 lapnyi esélyt, hogy olyan témát gyűjtsünk, ami másnak nem kell.
  • A 1. booster utáni szünetben a kulcslapok arányát figyeljük saját bontásunkban. Ott már kell tudni, hogy miből mennyit szeretnénk, és hogy a következő 12 lapból ennek kb. a fele hogyan tud kijönni.
  • A gyakori és az átlagos íven is 3-3 univerzális lap van. (2-2 akadály, bandatagok, razzia). Ezek magas prioritású lapok, de mivel összesen 36 lapunk lesz, könnyű túlszedni magunkat belőlük.
  • Az első 2-3 lapválasztásnál ne köteleződjünk el, csak ha kulcslapot kapunk. Vegyünk ki univerzális lapot, így az első draft-kör végéig mindössze 2-3 olyan lapunk van, ami egy esetleges téma-váltásban deficit lehet.
  • A GYÁ-íveken megszokottól eltérően a gyakori és az átlagos íven is van tempó-lap (besurranó, Vittadora). Sebzés nélküli drafton ezeket kiemelkedően erősnek gondolom.
  • A bontotton 5. helyezett lett egy ostorm-koncepciót választó játékos. Ha túl sok küldetés jön körbe, akkor valaki erre apellál az asztalodnál.
  • Kezdőtornyot hozzál, a bontotton kaptál!

Tehát, ne károgj hazafelé az anyósülésen, hanem találj ki még idefelé valamit, hogy ne járj úgy, mint Graum a kanasztával.

 

MDani