Versenybírók

A Bírók:

Csörnök Tamás (Főbíró 5. szint)
Nagy Péter (A helyettes Főbíró 5.szint)
Kiss Robin (Versenybíró 4.szint)
Szabó Tamás  (Versenybíró 3. szint)
Kriston Dávid (Versenybíró 3.szint)

Farkas Csaba (Bíró 2. szint)
Jávorcsik Norbert (Bíró 2. szint)
Magyar Zoltán Máté  (Szankciónálóbíró 4. szint, Bíró 2.szint)
Panyik Zoltán (Bíró 2. szint)

Zámbó Balázs (Bíró 2. szint)

Balogh Attila Márton (Regionális bíró 1. szint)
Kovács Zsolt (Regionális bíró 1.szint)
Ligeti Péter (Regionális bíró 1.szint)
Nyakacska Péter (Regionális bíró 1.szint)
Nyakacska Balázs (Regionális bíró 1.szint)

 


Bíráskodási alapelvek

  1. A versenyeken a játékkal kapcsolatos kérdésekben a bíró szava a döntő.
  2. A nevezési díj befizetésével az adott versenyen mindenki aláveti magát a bíró döntéseinek.
  3. A fordulóidő megkezdése után (legyen az a svájci, vagy egyenes kieséses szakasz) legfeljebb 5 perccel a játékosoknak el kell kezdeniük a mérkőzést, a kezdő kéz felhúzásával. Aki ezt elmulasztja, annak ellenfele lejelentheti győzelmét az adott mérkőzésre. (A játékosok megegyezhetnek, hogy ennek ellenére lejátsszák a mérkőzést, de ha így tesznek, akkor utólag ez a jog már nem érvényesíthető.)
  4. Mindkét játékos felelős a szabályosság fenntartásáért.
  5. Lehetséges szankciók:
    • Semmi (Amikor a meccs menetét nem befolyásolja, és a szándékosság kizárható)
    • Figyelmeztetés (Amikor nem valószínű, hogy a meccs menetét nem befolyásolja, és a szándékosság valószínűtlen.)
    • Meccsvesztés (Amikor a meccs menetét befolyásolja, és a szándékosság szinte biztos, vagy hibásan regisztrált pakli.)
    • Kizárás (Amikor 100%-osan bizonyos a szándékos csalás.)
  6. Ha ugyanaz a hiba még egyszer bekövetkezik ugyanazon a versenyen ugyanannál a versenyzőnél, akkor eggyel magasabb szintű szankciót kell kiosztani. Ha Semmilyen szankciót nem kapott, akkor Figyelmeztetést kell adni, ha Figyelmeztetést kapott, akkor Meccsvesztést kell adni, ha Meccsvesztést már kapott emiatt, akkor ki kell zárni.
  7.  A verseny kiírásának tartalmaznia kell, hogy mennyi időkorlát van egy fordulóra. (Javasoljuk az 50, vagy 60 percet.) Az idő lejártakor egyből be kell diktálniuk az eredményt játékosoknak. Ha ezt nem teszik, akkor a meccs végeredménye döntetlen. Nincs tehát utolsó kör az idő lejárta után. Nem várhat a többség amiatt egy percet sem, mert ketten még játszanak.
  8.  A játékosok bármikor megegyezhetnek egy adott meccs újra játszásában. Pl. döntetlenre állnak. Ha így döntenek, akkor sem jár nekik extra idő. A fordulóra szánt percek alatt akárhányszor újrakezdhető a játék, de az idő lejártával az eredményt azonnal le kell jelenteni. A meccs végeredményére viszont tilos megegyezni, ha ilyen történik mindkét játékosnak a legsúlyosabb büntetést kell adni.
  9.  Ha lehetséges, akkor soha senki ne saját meccsén ítélkezzen. Ez különösen érvényes olyan helyzetekre, amikor meg kell nézni az ellenfél Kezében lévő lapokat, vagy a Jövő pakliját. Ilyenkor a meccsen nem érdekelt (másod) bírót kell megkérni a döntésre, ha ez lehetséges.

Gyakorlati példák

Keverés:

Azt jelenti, hogy a pakli sorrendje véletlenszerű, és sorrendje ismeretlen. Szabálytalan a lapokat válogatni keverés előtt, vagy nézegetni a lapokat keverés közben, illetve bármilyen, a véletlenszerűség, vagy a sorrend ismeretlenség elvét sértő tevékenységet végezni. Abban az esetben ha felmerül a gyanú, hogy a pakli keverése nem véletlenszerű, akkor a bírónak meg kell néznie a paklit, és ellenőriznie mennyire keveredett meg az. Ha a lapok sorrendje szabályosságot mutat, akkor legalább figyelmeztetést ki kell osztani. Abban az esetben ha ez szándékosan idézte elő a játékos, akkor meccsvesztés, vagy kizárás is osztandó a keverés hiányának foka, és a szándékosság foka függvényében.

A keveréssel szorosan összefügg, hogy a lapok hátoldala tökéletesen azonos legyen. Ha a lapok hátoldalról megkülönböztethetők, akkor a pakli szabálytalan. Ha egy tok elhasználódik, akkor a játékosnak ki kell cserélnie külön felszólítás nélkül. Az ő felelőssége a keveréshez hasonlóan, hogy a lapok hátoldala szabályos legyen.

(Az ellenfélnek minden keverés után lehetősége van megkeverni a paklit.)

Tipikus szankciók keverési hibáknál:

  1.  Semmi (Az ellenfél paklijának megkeverése közben véletlenül kiesik egy lap, vagy elhasználódik egy tok, és a játékos azonnal kicseréli.)
  2. Figyelmeztetés (Pakli szétpakolása, ha nem csalási szándékkal történik, vagy egy elhasználódott tok ki nem cserélése.)
  3. Meccsvesztés (Pakli szétpakolása, amikor a szándékos csalás nem egyértelmű, de a pakli sorrendje nem véletlenszerű. Vagy a lapok hátoldala megkülönböztethető.)
  4. Kizárás (Szándékos csalás, amikor a pakli sorrendje nem véletlenszerű, vagy rendezettséget mutat. Vagy ha a lapok hátoldala megkülönböztethető, és rendszer pl. minden kalandozó lapon ugyanaz a jel is található benne.)

Kockadobás

Szabályos dobás az, amikor a kocka felemelkedik a levegőbe, ott annyit pörög, hogy a pörgés száma kiszámíthatatlan, és az asztalon marad, és a talpán landol. Ha több kockával kell dobni és az egyik kocka nem a talpán áll meg, vagy leesik az asztalról, akkor mindegyik kockával újat kell dobni.
A meccs során olyan kockát szabad használni, aminek mindegyik oldala azonos eséllyel jön ki szabályos dobás esetén. A meccs során a játékosoknak meg kell egyezniük, hogy melyik kockákat használják. Amennyiben ebben nem tudnak megegyezni, akkor a bírónak kell kijelölni, hogy a játékosok melyik kockákkal dobjanak a játék során.

Tipikus szankciók szabálytalan kockahasználatért:

  1. Semmi (Véletlenül nem megfelelő kockával dob)
  2. Figyelmeztetés (A kocka nem forog eleget a levegőben vagy ha a kocka nem a talpára esik és a játékos nem akar újat dobni.)
  3. Meccsvesztés (Szabálytalan kocka használata)
  4. Kizárás (Szándékos csalás,amikor a játékos szándékosan használ szabálytalan kockát.)

Szabálytalan manőver a játék során

Ha lehetséges, akkor az összes ilyen esetnél vissza kell állítani az eredeti állapotot. Előfordulhat olyan eset, amikor ez nem lehetséges vagy azért mert nem rekonstruálható, vagy azért mert a hibás manőverek során a játékosok olyan információra tettek szert, ami a játék menetét egyértelműen befolyásolná. (A játékosokat meg kell kérdezni kérdéses esetben, hogy hajlandók-e folytatni a meccset, vagy sérülve érzik érdekeiket. Kérdéses esetben csak akkor szabad rekonstruálni a hibás manőver előtti állást, ha ebbe a játékosok beleegyeznek.)

A legfontosabb alapelv az elbírálás során, hogy vétlen játékos nem bűnhődhet. Vétlen az a játékos, aki nem hajtott végre szabálytalan manővert, és mindent elkövetett annak érdekében, hogy a szabálytalan állapotra rámutasson. A játékosok közös felelőssége a játék szabályosságának biztosítása, tehát arra is figyelni kell, nehogy egy játékos a hiba túl későn való “felfedezésével” előnyt szerezhessen. Tehát a szabálytalan manővert elkövető játékost akkor helyes szankcionálni, ha a másik játékos esetében kizárható ez az előnyszerzésre irányuló magatartás.

Játékostól elvárt viselkedés az ilyen esetek tisztázásakor: Igazat mondva segítse minden lépésben az eset rekonstruálását, hogy a játék kimenetelét szabálytalanság nem befolyásolja.

Kivételes esetben lehetséges újrajátszás, amiben a játékosok maguk is megállapodhatnak. A bíró dönthet újrajátszás mellett, ha a szabálytalan manővert megelőző állapot rekonstruálhatatlan, és a játékosok egyformán felelősek a helyzet kialakulásáért.

Tipikus szankciók szabálytalan manővernél:

  1. Semmi (Szabálytalan manőver,ami könnyen visszaállítható, és az elkövető gyorsan szól, hogy hiba történt,tehát egyértelműen jóhiszemű.)
  2. Figyelmeztetés (a./ Szabálytalan manőver, ami az elkövető nem szándékos hibájából adódott és visszaállítható. b./ Nehezen de visszaállítható és az elkövető jóhiszemű. c./ A szabálytalan manővert végrehajtó ellenfelének is adható figyelmeztetés, ha lehetséges hogy nem jóhiszemű, vagy ha akadályozza az eset tisztázását.)
  3. Meccsvesztés (Egyértelműen az egyik játékos hibájából bekövetkező rekonstruálhatatlan állás, amikor a hibát elkövető játékos ellenfele egyértelműen jóhiszemű, és bármilyen rekonstruálás sértené az esélyeit.)
  4. Kizárás (Szándékos csalás, rossz hiszeműen végrehajtott szabálytalan manőverrel, vagy kísérlet arra,hogy szándékosan későn jelezzen egy szabálytalanságot, és ezáltal előnyre kísérel meg szert tenni.)

Időhúzás

A Játékosoknak olyan sebességgel kell játszaniuk, hogy mindkettejüknek ugyanannyi idejük álljon rendelkezésre gondolkodni, és az időlimiten belül be tudják fejezni a meccset újrajátszás, és döntetlen nélkül.

Egy komplikált szituáció nem ok hosszas, percekig tartó gondolkodásra, hiszen a helyzet nem egyik pillanatról a másikra következett be, hanem mindkét játékos aktív közreműködésével. Hüvelykujjszabálynak azt ajánljuk, hogy fél percnél hosszabb ideig tartó gondolkodás vesse fel az időhúzás gyanúját. A bírónak tehát közbe kell lépnie amint fél percen túli játékállást tapasztal. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy 25 másodpercet minden esetben lehet gondolkozni. A bírónak jogában áll rövidebb idő esetén is figyelmeztetést adnia, amennyiben az időhúzás alapos gyanúját felveti. 1 percet meghaladó gondolkozás esetén a bírónak már mérlegelési lehetősége sincs, közbe kell avatkoznia.

Tipikus szankciók szabálytalan manővernél:

  1. Semmi (Ilyen nem adható időhúzás esetén.)
  2. Figyelmeztetés (1 perces gondolkodás, vagy másodszori 1 percnél hosszabb gondolkodás.)
  3. Meccsvesztés (Szándékos időhúzás, vagy hosszas gondolkodás egy figyelmeztetést követően.)
  4. Kizárás (Szándékos időhúzás,vagy ha az adott versenyen volt meccsvesztése időhúzás miatt, és továbbra is húzza az időt.)

Pakli regisztráció

A Jövő pakli lehet 40 lapos, ekkor egy fajta lapból 3 lehet a pakliban és a cserepakliban összesen. A cserepakli mérete pontosan 12 lap, vagy nincs cserepakli.
A Jövő pakli lehet 60 lapos, ekkor egy fajta lapból 4 lehet a pakliban és a cserepakliban összesen. A cserepakli mérete pontosan 15 lap, vagy nincs cserepakli.

A laplistát a nevezéskor le kell adni (kivétel frissen bontott/draftverseny). A versenybíró, illetve a versenyszervező a paklik helyességét bármikor ellenőrizheti a verseny során. Ajánlott, hogy a bíró legalább 1 paklit véletlenszerűen kiválasztva ellenőrizze. Ha egyenes kieséses szakasz dönt a verseny győzteséről (pl. legjobb 8), akkor ezen szakasz megkezdése előtt ajánlott a bejutók paklijának ellenőrzése.

Tipikus szankciók hibás pakli regisztrálásnál:

  1. Semmi (Ilyen nem adható pakliregisztrálási hiba esetén.)
  2. Figyelmeztetés (Nem tüntette fel a lap teljes nevét, hanem csak rövidítést használt.)
  3. Meccsvesztés (Hibásan regisztrált pakli Ebben az esetben a pakli listát újra meg lehet írni hogy az szabályos legyen, és lehető legjobban hasonlítson a leadott paklilistára, illetve a használt paklira)
  4. Kizárás (Szándékos csalás,meccs közben/előtt betett lap, vagy ha valaki úgy akar meccsvesztés árán új paklit összerakni, hogy ezzel előnyt szerezzen a későbbi fordulókra -magyarán rosszhiszemű hibás pakli összeállítás.)