Mint azt már a fórumtalálkozón is bejelentettem, a Kékarcú Kiteljesedésének megjelenésével, így már a hétvégi bontott paklis versenyen módosul a harc eredményének meghatározása fázis. Emlékeztetőül és kicsit bővebben megindokolva ezúton írom le a változtatáshoz vezető utat.
In medias res, a jelenlegi szabály a következőképpen néz ki:
A harc eredményének meghatározása fázis
- / Ez egy időfonal, mely során mindkét játékos összeadja a harcot túlélt kalandozóinak aktuális szintjét, azaz meghatározza csapatszintjét.
- / A harcot az időfonal végén az a csapat nyeri, akinek magasabb a csapatszintje.
- / Ha a csapatszint egyenlő, akkor a harc eredménye döntetlen.
- / Toronyszint ostromakor a toronyszint fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez.
- / Építmény bevétel manővernél az építmény fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez. (Az építmény fala 0.)
- / A harc eredmény meghatározás fázis végén az összes harc végéig tartó hatás megszűnik, és az összes harc időtartamú lap Múltba/Mélységbe kerül.
- / A harc eredmény meghatározás fázis végén a nem nyertes csapat kalandozói visszatérnek Sorba küldetés megoldás manővernél. Más manővernél minden kalandozó visszatér Sorába a fázis legvégén.
Sok játékos, köztük számos tesztelő és bíró vélekedik úgy, hogy a fenti szabály igen sok galibát, gondot okoz nem csupán a fejlesztés és a tesztelés során, de a játékon belül is. Véleményem és homályos emlékeim szerint a Vérszerződés kiadása óta a harc gyakorlatilag nem ér véget abban a fázisban, ami pontosan a harc kimenetelének eldöntésére hivatott (ti. a harci körök fázisban). Minden harc minden játék során amióta a harc eredményének meghatározása fázis jelenlegi formájában van a szabályban, sosem úgy működik, ahogy általában véve jó, egyszerű, érthető és játékosbarát lenne.
Hadd fejtsem ki kicsit bővebben! Amit a fentiek alatt értek, az az, hogy a harci körök lépése manapság inkább egyfajta bevezetés, felkészülés a harc kimenetelének szempontjából. A harcot valójában eldöntő cselekedeteket akkor, abban a fázisban használjuk, amikor a harcot lezáró számlálásnak, ergo a harc eredményének meghatározásának kellene megtörténnie.
Rengeteg olyan gyors hatás van, ami egy harc eredményét a harc előkészítés és a harci körök szinte teljes figyelembe vétele nélkül dönti el! Csak egy pár példa: Rejtőzés köpenye, Manacsapda elpusztítása, Szintlépés, Korty az Ifjúság forrásából, további gyógyítások, illetve az összes manőveren belül használható (állandó jellel rendelkező) gyors hatás. Ezek alól kizárólag azok a hatások képeznek kivételt, amikre kifejezetten rá van írva, hogy „nem használható a harc eredményének meghatározása fázisban”. Ez egy olyan „megerőszakolása” a lapoknak (szövegezés és esztétika szempontjából), ami sajnos egyre többre kell, hogy rákerüljön, hogy véletlenül se olyan lapot adjunk ki a kezünk közül, ami túl erős lenne csak azért, mert a harcnak egy olyan fázisában lehet használni, amikor épp el szeretnénk dönteni annak végeredményét. A lenti módosítás tükrében azonban ezt a szövegezést ki lehetne irtani, ami sokat javítana a játék esztétikáján.
A szabályváltoztatás a fentiek tükrében a következő:
A harc eredményének meghatározása fázis
A./ A fázis egy időfonal, mely az alábbi lépésekkel kezdődik, és csak azok megtörténte után lehet gyors hatást használni:
- Mindkét játékos összeadja a harcban lévő kalandozóinak aktuális szintjét, azaz meghatározza csapatszintjét.
- Toronyszint ostromakor a toronyszint fala, építmény bevétel manőver esetében az építmény fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez.
- A két játkos összeveti a csapatszintjét a másikéval és így meghatározzák a harc eredményét az alábbiak szerint:
- A harcot az a csapat nyeri, akinek magasabb a csapatszintje.
- Ha a csapatszint egyenlő, akkor a harc eredménye döntetlen.
B./ A harc eredményének meghatározása fázis végén az összes harc végéig tartó hatás megszűnik, és az összes harc időtartamú lap Múltba/Mélységbe kerül.
C./ A harc eredményének meghatározása fázis végén minden kalandozó visszatér Sorába. Küldetés megoldás manőver esetén ekkor csak nem nyertes csapat kalandozói térnek vissza Sorukba.
Röviden összefoglalva a változtatás az, hogy a harc eredményének meghatározása fázis elején határozzuk meg a harc tényleges eredményét, és csak ez után lehessen gyors hatással élni. Amikor ez az időfonal visszafejtésre kerül, akkor annak végén történik meg továbbra is, változatlanul a harc időtartamú lapokra vonatkozó szabály, illetve a kalandozók Sorba való visszatérése.
Ennek a módosításnak az az elsődleges célja, hogy a harc eredményének tényleges meghatározása elsősorban a harci köröktől (valamint részben a harc előkészítése fázistól) függjön, ne pedig a harc eredményének meghatározása fázis időfonalán belül történtektől.
Szándékom szerint ezzel a játék egyértelműbb lesz, a harci köröket izgalmasabbá, interakciódúsabbá tudjuk tenni, az olyan, szinte kezelhetetlen és váratlan meglepetések háttérbe szorulhatnak, amik gyakran a harc teljes kontextusát figyelembe véve indokolatlan előnyhöz juttatják a játékosokat, és nem utolsó Sorban számos lehetőséget ad arra, hogy a harc eredményének meghatározása – nem veszítve el „időfonalságát” – új lehetőségeket teremtsen bizonyos lapoknak, vagy más felhasználási módot teremtsen ezáltal.
Meg kell jegyezni természetesen, hogy lesz egy-két lap, amit erősen érint a szabályváltoztatás (pl. Alidaxi boszorkány), amelyek érdemben nem lesznek a továbbiakban használhatóak, de a bírói és tesztelői csapattal közös megbeszéléseim során úgy mérlegeltünk, hogy ez egy olyan áldozat, amit érdemes meghozni. Nagy gondot fordítottunk arra, hogy azok a lapok, amelyeket érint a változtatás, és amikkel jelenleg is játszanak a játékosok, ezzel a változással ne tűnjenek el teljes mértékben a játékból, csupán azon funkciójukat töltsék be, amire hivatottak.
Összességében az alábbiakkal indoklom a szabály változtatását a fenti módon:
- A jelenlegi szabály szerint a harc eredményének meghatározása fázis
- játékélmény romboló hatású,
- „unfair” játékra ad lehetőséget, amit a játékosok jelentős százaléka (többsége) nem kedvel (pl. Rejtőzés köpenye),
- nem a harci körökre hagyja a harc kimenetelének eldöntését, hanem arra az időfonalra, amikor már meg kellene határozni az eredményt,
- csak abban különbözik továbbá a harci körök fázisától, hogy itt csak gyors hatással lehet élni, tehát egy értelmetlen és fölösleges plusz funkcióval rendelkezik,
- a játék fejlesztését és tesztelését nehezíti,
- a lapok külcsínét rontja egy sablon szöveggel, amit muszáj rájuk írni, ha nem szeretnénk broken hatást elérni vele.
- A szabályváltoztatás alapján a harc eredményének meghatározása fázis
- javítja a játékélményt, mert a harc eredményét már nem lehet befolyásolni annak a fázisnak az időfonalán belül,
- nem veszi el a lehetőséget attól, hogy a játékosok gyors hatással élhessenek az időfonalban, pusztán hatásuk nem lesz a harc kimenetelére,
- megkönnyíti a játék fejlesztését, tesztelését,
- jelentősen, lényegesen elkülönül a harci körök fázisától,
- a manőverek vagy harc során használható gyors hatásokra ezentúl nem kell ráírni egy felesleges sort.
Csörnök Tamás