Szabályváltoztatás: A harc eredményének meghatározása fázis

Mint azt már a fórumtalálkozón is bejelentettem, a Kékarcú Kiteljesedésének megjelenésével, így már a hétvégi bontott paklis versenyen módosul a harc eredményének meghatározása fázis. Emlékeztetőül és kicsit bővebben megindokolva ezúton írom le a változtatáshoz vezető utat.

In medias res, a jelenlegi szabály a következőképpen néz ki:

 

 

A harc eredményének meghatározása fázis

  • / Ez egy időfonal, mely során mindkét játékos összeadja a harcot túlélt kalandozóinak aktuális szintjét, azaz meghatározza csapatszintjét.
  • / A harcot az időfonal végén az a csapat nyeri, akinek magasabb a csapatszintje.
  • / Ha a csapatszint egyenlő, akkor a harc eredménye döntetlen.
  • / Toronyszint ostromakor a toronyszint fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez.
  • / Építmény bevétel manővernél az építmény fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez. (Az építmény fala 0.)
  • / A harc eredmény meghatározás fázis végén az összes harc végéig tartó hatás megszűnik, és az összes harc időtartamú lap Múltba/Mélységbe kerül.
  • / A harc eredmény meghatározás fázis végén a nem nyertes csapat kalandozói visszatérnek Sorba küldetés megoldás manővernél. Más manővernél minden kalandozó visszatér Sorába a fázis legvégén.

 

 

Sok játékos, köztük számos tesztelő és bíró vélekedik úgy, hogy a fenti szabály igen sok galibát, gondot okoz nem csupán a fejlesztés és a tesztelés során, de a játékon belül is. Véleményem és homályos emlékeim szerint a VérszerződésVérszerződés kiadása óta a harc gyakorlatilag nem ér véget abban a fázisban, ami pontosan a harc kimenetelének eldöntésére hivatott (ti. a harci körök fázisban). Minden harc minden játék során amióta a harc eredményének meghatározása fázis jelenlegi formájában van a szabályban, sosem úgy működik, ahogy általában véve jó, egyszerű, érthető és játékosbarát lenne.

Hadd fejtsem ki kicsit bővebben! Amit a fentiek alatt értek, az az, hogy a harci körök lépése manapság inkább egyfajta bevezetés, felkészülés a harc kimenetelének szempontjából. A harcot valójában eldöntő cselekedeteket akkor, abban a fázisban használjuk, amikor a harcot lezáró számlálásnak, ergo a harc eredményének meghatározásának kellene megtörténnie.

Rengeteg olyan gyors hatás van, ami egy harc eredményét a harc előkészítés és a harci körök szinte teljes figyelembe vétele nélkül dönti el! Csak egy pár példa: Rejtőzés köpenyeRejtőzés köpenye, Manacsapda elpusztításaManacsapda elpusztítása, SzintlépésSzintlépés, Korty az Ifjúság forrásábólKorty az Ifjúság forrásából, további gyógyítások, illetve az összes manőveren belül használható (állandó jellel rendelkező) gyors hatás. Ezek alól kizárólag azok a hatások képeznek kivételt, amikre kifejezetten rá van írva, hogy „nem használható a harc eredményének meghatározása fázisban”. Ez egy olyan „megerőszakolása” a lapoknak (szövegezés és esztétika szempontjából), ami sajnos egyre többre kell, hogy rákerüljön, hogy véletlenül se olyan lapot adjunk ki a kezünk közül, ami túl erős lenne csak azért, mert a harcnak egy olyan fázisában lehet használni, amikor épp el szeretnénk dönteni annak végeredményét. A lenti módosítás tükrében azonban ezt a szövegezést ki lehetne irtani, ami sokat javítana a játék esztétikáján.

A szabályváltoztatás a fentiek tükrében a következő:

 

 

A harc eredményének meghatározása fázis

A./ A fázis egy időfonal, mely az alábbi lépésekkel kezdődik, és csak azok megtörténte után lehet gyors hatást használni:

  1. Mindkét játékos összeadja a harcban lévő kalandozóinak aktuális szintjét, azaz meghatározza csapatszintjét.
    • Toronyszint ostromakor a toronyszint fala, építmény bevétel manőver esetében az építmény fala hozzáadódik a védő csapat csapatszintjéhez.
  2. A két játkos összeveti a csapatszintjét a másikéval és így meghatározzák a harc eredményét az alábbiak szerint:
    • A harcot az a csapat nyeri, akinek magasabb a csapatszintje.
    • Ha a csapatszint egyenlő, akkor a harc eredménye döntetlen.

B./ A harc eredményének meghatározása fázis végén az összes harc végéig tartó hatás megszűnik, és az összes harc időtartamú lap Múltba/Mélységbe kerül.

C./ A harc eredményének meghatározása fázis végén minden kalandozó visszatér Sorába. Küldetés megoldás manőver esetén ekkor csak nem nyertes csapat kalandozói térnek vissza Sorukba.

 

 

Röviden összefoglalva a változtatás az, hogy a harc eredményének meghatározása fázis elején határozzuk meg a harc tényleges eredményét, és csak ez után lehessen gyors hatással élni. Amikor ez az időfonal visszafejtésre kerül, akkor annak végén történik meg továbbra is, változatlanul a harc időtartamú lapokra vonatkozó szabály, illetve a kalandozók Sorba való visszatérése.

Ennek a módosításnak az az elsődleges célja, hogy a harc eredményének tényleges meghatározása elsősorban a harci köröktől (valamint részben a harc előkészítése fázistól) függjön, ne pedig a harc eredményének meghatározása fázis időfonalán belül történtektől.

Szándékom szerint ezzel a játék egyértelműbb lesz, a harci köröket izgalmasabbá, interakciódúsabbá tudjuk tenni, az olyan, szinte kezelhetetlen és váratlan meglepetések háttérbe szorulhatnak, amik gyakran a harc teljes kontextusát figyelembe véve indokolatlan előnyhöz juttatják a játékosokat, és nem utolsó Sorban számos lehetőséget ad arra, hogy a harc eredményének meghatározása – nem veszítve el „időfonalságát” – új lehetőségeket teremtsen bizonyos lapoknak, vagy más felhasználási módot teremtsen ezáltal.

Meg kell jegyezni természetesen, hogy lesz egy-két lap, amit erősen érint a szabályváltoztatás (pl. Alidaxi boszorkányAlidaxi boszorkány), amelyek érdemben nem lesznek a továbbiakban használhatóak, de a bírói és tesztelői csapattal közös megbeszéléseim során úgy mérlegeltünk, hogy ez egy olyan áldozat, amit érdemes meghozni. Nagy gondot fordítottunk arra, hogy azok a lapok, amelyeket érint a változtatás, és amikkel jelenleg is játszanak a játékosok, ezzel a változással ne tűnjenek el teljes mértékben a játékból, csupán azon funkciójukat töltsék be, amire hivatottak.

 

Összességében az alábbiakkal indoklom a szabály változtatását a fenti módon:

  1. A jelenlegi szabály szerint a harc eredményének meghatározása fázis
    • játékélmény romboló hatású,
    • „unfair” játékra ad lehetőséget, amit a játékosok jelentős százaléka (többsége) nem kedvel (pl. Rejtőzés köpenyeRejtőzés köpenye),
    • nem a harci körökre hagyja a harc kimenetelének eldöntését, hanem arra az időfonalra, amikor már meg kellene határozni az eredményt,
    • csak abban különbözik továbbá a harci körök fázisától, hogy itt csak gyors hatással lehet élni, tehát egy értelmetlen és fölösleges plusz funkcióval rendelkezik,
    • a játék fejlesztését és tesztelését nehezíti,
    • a lapok külcsínét rontja egy sablon szöveggel, amit muszáj rájuk írni, ha nem szeretnénk broken hatást elérni vele.
  2. A szabályváltoztatás alapján a harc eredményének meghatározása fázis
    • javítja a játékélményt, mert a harc eredményét már nem lehet befolyásolni annak a fázisnak az időfonalán belül,
    • nem veszi el a lehetőséget attól, hogy a játékosok gyors hatással élhessenek az időfonalban, pusztán hatásuk nem lesz a harc kimenetelére,
    • megkönnyíti a játék fejlesztését, tesztelését,
    • jelentősen, lényegesen elkülönül a harci körök fázisától,
    • a manőverek vagy harc során használható gyors hatásokra ezentúl nem kell ráírni egy felesleges sort.

 

 

 

Csörnök Tamás