Nevesek II. – Magasabbra! Messzebbre! Gyorsabban!

A nevesített kalandozók cikksorozatban tovább lépünk. Nézzük, mivel foglalkoznak a nevesek 10 MP környékén.

Kategóriák

A neves kalandozókat az előző cikkben négy kategóriába osztottam, az alapján, hogy a páston milyen működési mód áll hozzájuk a legközelebb. A Kontroll típusok lassú kivéreztetéssel és/vagy egy-két kulcsmanőver segítségével győznek. A Manőver kalandozók általában maguk végzik el a “piszkos melót”, ostromolnak vagy DP-t gyűjtenek. A Horda nevesek termelik a – feláldozható – kalandozókat, akik manővereznek helyettük. Végül a Segédek pedig általában asszisztálnak egy másik fő kalandozónak.

A “pörgettyű osztály”

Ugyanúgy haladunk, mint korábban, de ebben a szegmensben már csak két MP érték szerepel. A 10 és 9 MP-sek következnek. Érdekesség, hogy az ultra soron megjelentek aránya már sokkal magasabb, mint az előzőben, de még így is a mitikus kalandozók dominálnak. Ezen a szűk MP-tartományon elhelyezkedő darabszámból is látható, hogy mennyire népszerű ez a slot.

A 16 kalandozónak közel a kétharmadát Manőver kategóriába soroltam, és nem csak MP/alapszint szerint osztottam szét a őket, hanem – mint új koordináta tengely – a sikerességük alapján is.

Az előző cikkben ezt a szempontot már érintettem, most még nagyobb hangsúlyt fektetek rá. A sikerességi kritérium alatt leginkább azt értem, hogy az adott kalandozó eredményesen be tudta-e tölteni a képességei alapján rá kitalált szerepet a korfordulós metában vagy sem. Sikertelennek azt tekintettem, amire nem építettek paklit, vagy ha próbálkoztak is vele nagyversenyeken, a győzelmek aránya 20% vagy az alatti. Természetesen ettől függetlenül lehetséges, hogy más formátumokon – pl. új PLEV, fun formátumok – versenyerősek, de ez egy másik cikk témája lehetne.

10/5

Ezek a kalandozók tavernával 7-ért jönnek le. A jelenlegi metában 11-en vannak.

Sikeres Manőver kalandozók

Az alábbi öt kalandozó öt különböző forrásból került a metába. Négyen kiegészítőkből, egyikük pedig az ultra sorról. Nézzük őket nagyjából időrendben.

A csajok

Rosanna Lan o’VornRosanna Lan o’Vorn az IT oszlopos tagja, valamennyire mindig jelen volt a metában, de igazán a tavalyi év végén tudott villantani. Az kétjátékosban megjelent új toronyszinttelúj toronyszinttel olyan erősítést kapott, amivel akár az első körös győzelmet is képes volt megszerezni. A frissen megjelent PalotaPalota persze csökkenti a mozgásterét, de talán még lerotálás előtt maradandó emlékeket hagy, hiszen szeretjük a korlátlan gyógyulást, durva laphúzást és tempót is.

Eirryn Cwylhass LyennaraEirryn Cwylhass Lyennara a következő versenyzőnk a CÖ kiegészítőből. Bár megjelenéskor éreztük, hogy brokenek a képességei, de a hordás időkben nem nagyon tudta kiforrni magát a ráépülő pakli. A mostani nagykalandozós időszak neki kedvez, ezért előfordul időnként a versenyeken. Ha ki tud épülni, megállíthatatlanul ledózerolja az ellenfelet. Talán nem olyan gyors, mint Rosanna, de folyamatos presszió alatt tarthatja az ellenfelet. Ha bekombózzuk, ugye még a Critai táblát is képes elvontatniCritai táblát is képes elvontatni. Tud egyedül is mozgolódni, de talán hordában érzi igazán jól magát. A nehézsége a paklinak, hogy mindenáron meg kell védenünk őt, tehát gyógyítás/menekülés kell dögivel a pakliba. Ami még megnehezíti a folyamatos jelenlétét, hogy elég nehezen megépíthető pakli, nagyon érzékeny a meta változásaira.

A pasik

Jöjjön a csajok után egy tesztoszteronbomba, az erioni AlephAleph. Teherbírásban csak a Kék herceg hasonlítható hozzá. Az új Pálinkássalúj Pálinkással pedig csak még tovább erősödött. Sokféle formában megforgatták őt, rengeteg potenciál van benne. Építettek rá 40 és 60 lapos paklit, láttam gyors és kontroll verzióját is, tud játszani az erioni küldikkel és a kékarcú néhány tápjaivaltápjaival is. A beépített tempógenerátora eszméletlen erős és a harcban sem kell félteni.

Hasonló kaller a kékarcúból a VadkanVadkan. Harcban nem szívesen fut vele össze az ember, de nem sokan tudnak kitérni előle. Talán ő lehetne az egyik, aki a sorban ülős amundokat meg tudná szorongatni, ha van elég éberbe forgása. Behúzza a Testet a harcba és a frontba kirendelt rinnákat első harci körben eliminálja. Fincsi, mi?

Végül jöjjön Essyl Han HjannychEssyl Han Hjannych, aki ultra soron jelent meg. Ez a kalandozó a tavalyi év végére magára is talált, mert szinte mindene megvan, ami a sikerhez szükséges. Kísérletező kedvű pakliépítők egyik kedvence lett, mert nincs kiforrott téma körülötte. Többféle dekk építhető rá, többek között van egy kis horda mellékvonala is. Amúgy minden képessége arról szól, hogy menjen, csak menjen. “Ha sikeres kap DP-t” “Ha sikeres éberbe fordíthat.” Kell ennél több?

Sikertelen Manőver kalandozók

Most is nehezen sütöm rá bármelyik lapra, hogy nem használható, főleg, ha ilyen hangulatos kalandozókról van szó, mint az alábbiak. Nagy részük ultraként jelent meg, és ők – eddig – nagyversenyeken nem villantottak.

Yadegori ChuninYadegori Chunin egy egyik kedvenc kalandozóm, hangulatban kevesen verik nálam. A képességei harcra predesztinálják, de mégsem mozdul ki a dojoból. Ennek az egyik oka lehet az, hogy bár manőver kalandozó, de valódi erejét egy momentumos hordában lenne képes megmutatni. De egy versenypakli nehezen tudja kigazdálkodni ezt az MP/Arany-igényt, ha a fő kalandozó nem termel ilyen erőforrást.

Szekugu OkiraSzekugu Okira szintén zenész, azaz harcművész. Kettejük sikertelenségéből látszik az, hogy nem elegendő egy verekedős paklihoz, ha rá van írva a fő kallerra a Momentum kulcsszó és kap még pár verekedést segítő képességet. Többször kísérleteztem velük, de alap esetben a horda paklik körbetáncolják, a védettből varázsolók megsütik őket. Ők egyelőre kevesek egy témához, csak reménykedek, hogy kapnak a jövőben valami kulcslapot. Ez lehet akár valami költségcsökkentő lehetőség, mint Örökségen például az Átkelés a Yian-Yiel hegységenÁtkelés a Yian-Yiel hegységen.

Yar ul Hafiz Yar ul Hafiz szintén egy nagyon érdekes kalandozó, az őserővel és az ingyenes idéző képességével halálra szívathatná a metát, de valahogy mégsem hengerel ez a pakli. Alapvetően manőver pakli építhető rá, de emellett kontroll és hangyányi horda beütése is van. Kombó hegyek hozhatók ki rá – Dani már írt róla korábban egy kivesézős cikket. Versenyekre utazásaik közben rendszeresen előkerül finom kombók alapjaként.

Doria RacchiniDoria Racchini pedig bár az erioni istálló versenyzője, de mitikus kalandozóként sem volt képes megragadni a versenykörnyezetben. Kirobbanó erővel rendelkezik, amivel elsöpörhet bármilyen neves pakli indulását, ami toronyszinttel olcsósít. Ha behúzza az álomkezet, retteghet minden 10 MP-nél drágább neves.

…és a többiek

A Kékarcú megjelenésével további két kalandozó jelent meg, akik ebben az MP/alapszint kategóriába tartoznak. Egyikük egyedi, míg másik egy promóciós lap.

SemnethSemneth kontroll vonalon érzi jól magát. Az amund ereklye-szettel felszerelve kellemetlen perceket okozhatna, mégsem a Korfordulón, hanem az új PLEV formátumon hasít. Érthető, hisz ott a nagyfőnöknagyfőnök jobb választás helyette.

A másik kaller II. TerdaII. Terda, aki horda paklinak definiálnám szívem szerint, de a játék elején mégis inkább manőver típusként operál. Gyengesége, hogy az első körben csak 3 mp-ből gazdálkodik, ennyiből kell sikerre vinnie a manőverét. A prófétapróféta megjelenésével pedig ezek a harc manőverek is sokkal veszélyesebb tereppé váltak. Ha ezt a pontot nagy biztonsággal képes lenne sikerre vinni, akkor sokkal többet találkoznánk vele, mert ehhez amúgy minden eszköze rendelkezésére áll. Vannak erős szövetséges lapjai, érkeztek hozzá erős lovagok is a Kétjátékos készlettel.

9/5

Ezek a kalandozók leidézésük után 4 MP-t hagynak a kincstárban. A korfordulós metában mindössze hárman vannak jelen, tehát sokkal ritkábbak a 10/5-höz képest. Ezen múlhat, hogy alig látjuk pakliban őket?

Ennek a csapatnak az első tagja ÁrnyhercegÁrnyherceg, aki az erioni kiegészít egyik zárvány-témáját adja. Kilógott a kiegészítőből, támogatást sem igen kapott onnan. A Nekropoliszból nem igazán dugta ki az koponyáját, pedig egy tisztességes kontoll-horda pakli építhető köré. A kombómágusok egyik álma, hogy vajon sikerül-e feltörni őt. Legalább Örökség formátumon azért van rá egy “végtelen” kombó.

SkraeSkrae az ultra sor egyik elfeledett tagja, két – már nem támogatott – kulcsszóval, a Kincskereséssel és a Túlütéssel, és egy ritkán látott fajjal, az aunnal. Ő manőver kalandozó a javából, pakliban viszont szinte csak másodkalandozóként láttam megjelenni. Nem tudom, okozhat-e még meglepetést bármilyen konstellációban. Fájó szívvel leírt veszteség.

Torrof Nelhac, az ÉpítőTorrof Nelhac, az Építő szintén utraként jelent meg. Én kontroll-manőver típusba sorolnám, de eddig nem nagyon láttunk rá életképes korfordulós paklit. Lehetséges, hogy az Alappakli bővíti az eszköztárát, mint Vörös Hadúr? A képességei egyébként szintén jó kombóalapot adnak, szinte a brokenség határán táncol. Láttam szólítósszólítós, meg kontrollos falnövelős változatban, sőt segédkalandozóként is. Igazán akkor lett volna ütős, ha egyedül oldja a Megszálló flotta feltartóztatásáMegszálló flotta feltartóztatását, mint ahogy az eredeti laptervben szerepelt.

9/4

Ezek a kalandozók megint 7 MP-ért jönnek le. A jelenlegi metában mindössze ketten vannak jelen, alapvetően sikersztorik kapcsolódnak hozzájuk.

FalánkFalánk a crantai éra egyik megkerülhetetlen horda kalandozója. Jó ellensúly volt, abban az időszakban szinte csak neki volt esélye megszorongatni Amt-NarAmt-Nar privilégiumait, ha sikerült az első pár körben leostromolnia a mágusfejedelmet. A jelenlegi metában RancidiasRancidias vette át ezt a szerepet, mert jobban, erősebben, könnyebben tudja a kiépülős paklikat megszorongatni. A nekromanta hérosz mostanra feledésbe merült, már csak a kombó játékosok álmodoznak azon, hogy vajon hogyan lehet még egyet csavarni a képességein akár kerengőzvekerengőzve akár például a Dorani csontmesterDorani csontmester segítségével.

KacagóKacagó pedig egy érdekes stílus keverék. Egy olyan horda pakliban lévő kalandozóról van szó, aki valójában másodkalandozó a sorban tenyésző JannaraJannara mellett. Ha pedig ki akarjuk aknázni a képességeit, akkor manőver kalandozóként kell működnie. Ez a pakli Korfordulón is elfogadható eredményeket képes felmutatni, de valójában az új PLEV az igazi vadászterülete.

Mitől sikeres egy manőver kalandozó?

Egyenként végigmentünk az összes mára kiszemelt kalandozón, sok érdekesség kiderült róluk. Láthatóvá vált tehát, hogy a 9-10 MP-s nevesek nagyrészt manőver típusba tartoznak. A következő lépés a miértek felderítése. “Értem én, hogy manőverez, de mi hajtja?”

Megvizsgáltam tehát a képességeiket, ötféle kategóriába tudtam besorolni őket. Ezek pedig a “Harcol”, “Keres/húz”, “MP-t nyer/olcsósít”, “Tempót ad” és “Soroz”. A nevek alapján nyilvánvaló, hogy mit takarnak, ezért ezt nem fejtem ki bővebben, de látjuk, főként a játékban lehetséges erőforrások manipulálását fedik le.

Az 5 sikeres manőver kalandozó közül 4 rendelkezik beépített tempóval, míg az ötödik MP-t nyer. Ezzel szemben a kevésbé sikeres manőver kalandozók egyikének sincs beépített tempója, ők főként harci képességeket kaptak. Tehát?

Tehát egy kalandozó hiába kerül a 10 MP környéki “Manőver-sávba” és adunk neki olcsón ölős képességeket, ha csak körönként egy manővere van. Igen, az éberbe forgásra, vagy éberben hazatérésre persze most is megvannak a lehetőségek, (FelkelésFelkelés, Viharvidéki kitérőViharvidéki kitérő, Kóborlók pengéjeKóborlók pengéje, KüzdőporondKüzdőporond, stb.) amit ezek a kalandozók ki is használnak, de ütős manőverezés csak beépített képességgel lehet igazán eredményes.

Zárszó – avagy “Mit tanultunk ma?”

Egy kalandozó használatát befolyásolja MP/szint értéke és aránya valamint a képességei. A most bemutatott kalandozók – egy kivételével – 6-7 manáért kerülnek a pástra. Így 3-4 MP-vel tudunk gazdálkodni az első körben. Tehát befér egy FelkelésFelkelés, egy köpenyköpeny vagy néhány támadás akciólap. Nagy ritkán egy olcsó blokkoló kalandozó is képbe kerülhet náluk, ami – témától függően – lehet NudumalNudumal vagy akár egy Voluptas NefariaVoluptas Nefaria, de ez a módi inkább a kontroll kalandozókhoz áll közel. A manőver kalandozók szívesebben állnak be maguk védekezni, ha van erre lehetőségük.

A laptervezési szempontokra levezetve ez kristályosodik ki nekem:

  • Egyrészt nehéz ebben az MP-sávban kalandozót tervezni a játék felgyorsult tempója miatt. Minden ritkasági kategóriában találunk olyan nevest, aki – eddig – nem villantott. A 16 kalandozóból hét sikeres, kilenc kevésbé vagy alig az.
  • A másik fontos tanulság, ha – például laptervező pályázaton – manőver kalandozót találunk ki, akkor MP termelést vagy sokkal inkább tempót adjunk neki, akkor növelhetjük az sikerességét.
  • Menekülőútként pedig, ha tempót nem is kap, de legalább mananyerése van, akkor pár kombómágus azért még előveheti mindannyiunk örömére.

 

Jó játékot!