A kiegészítő témái – Akciólapok

Múlthéten sorra vettük a kiegészítőben megjelenő új játékelemeket – a küldetések működését, a BEFOLYÁS-t és az Aranyat. Az ott bemutatott kártyák már sok mindent elárulnak az Erioni éjszakák bontott és draft környezetéről. Most olyan témákkal szeretném folytatni, amiket bár nem neveznék szigorúan új mechanikának, de szintén át-meg-átszövik a kiadást, és sok lap működését befolyásolják. Dani érdekességeket csöpögtető cikkében már feltűnt néhány izgalmas kijelentés az akciólapok működésével kapcsolatban:

  • „Harc/manőver fázisú akciólapok közt csak 0 sebzés érték jelenik meg.”
  • „Harc fázisú akciólapból több jelenik meg, mint sor fázisúból.”
  • „Átlagos gyakoriságban 5 akciólap jelenik meg.”
  • „Támadás akciólap alig lesz. Ennek ellenére sok lap fog kockadobást generálni.”

Akciólapok

Sebző akciólappal már tele a padlás. Szinte minden kaszt dúskál a prémium ütésekben, a tápláléklánc csúcsán pedig olyan korszakos ragadozók állnak, mint a KalapácslendítésKalapácslendítés, a Phet leheletePhet leheletee vagy a Begyakorolt döfésBegyakorolt döfés. Ha azt szeretnénk elérni, hogy a játékosok ne ezekkel játszanak, hanem az új ütéseket tegyék pakliba, akkor ezeknél olcsóbb/erősebb/praktikusabb verekedést kéne terveznünk. De ha megtennénk, a következő kiegészítőnél csak még nagyobb gubanccal találnánk szembe magunkat. Be kell húzni az evolúciós kéziféket, és új irányok után nézni.

A Rualanban az akadálylapokat vontuk be a harcba a MEGELEVENEDŐ kulcsszóval, a Crantában a kikopott távtámadásokhoz nyúltunk. Mikor azonban összeültünk Torozon tavernájában, hogy a következő kiadásról ötleteljünk, már előre láttuk, hogy az út végén egy tervezési zsákutca vár minket. Mit tegyünk hát, merre induljunk? A megoldást már ’85 megfogalmazta a Szaffi: „Donnerwetter. Ha a győzelem gátja a gát, akkor fel kell robbantani!”. Nem lesznek sebző akciólapok.

Mortalitás

Felmerül persze a kérdés, hogyha nincs sebzés, hogy halnak majd meg a kalandozók? Nos kérem… nehezen. Amit ha az erioni hangulat irányából nézünk jogos is. Egy kis kocsmai verekedés? Simán. Valakit jól helyben hagynak és kirabolnak egy sikátorban? Persze. Pénzt vagy életet zsarolás? Naná. De öldöklő csaták a város utcáin? Nem jellemző.

Mozgalmas, sokat manőverezős környezetet szerettünk volna. Márpedig a sorból kimozdulást kevés dolog bátorítja el jobban, minthogy a 4 MP-ért hozott kalandozót 1-ért lecsapják. Vagy nagy nehezen rászánjuk magunkat, a sok fős csapat elindul, az ellenfél pedig kaján vigyorral áll be, foghegyről odavetve, hogy „hadrendet állítasz?”. Majd szomorú sóhajjal pakoljuk a 15 MP-nyi csapatot a múltba.

Mire számíthattok akkor?

A korábbi években szinte már „a bontott miatt kötelező” 1 MP-ért 2-t sebző közelharci támadásra vagy varázslatra biztosan nem. Sokkal inkább cselezésekre, cselszövésekre és pszi akciólapokra. Olyan manőverezést támogató hatásokra, amik segítenek megnyerni a harcot, de nem feltétlenül az ellenfél kalandozóinak megölésével. Ráadásul gyakorta olyan kasztokat előtérbe helyezve, amiknek kevesebb figyelmet szenteltünk az elmúlt években.