A kiegészítő új mechanikái – Arany

– Ettől a pillanattól fogva nekem dolgozol, akár tetszik, akár nem.

– Nem vállalom a bárót. Ismered az elvemet: ha hitvány lapokból játszol, legalább a hírnevedre vigyázz.

– Másfajta munkára gondoltam.

– Én már csak ehhez értek.

– Tudsz olvasni, és van érzéked a múlt dolgaihoz. Ha kicsit rendbe szeded magad, a hercegi levéltár őrei papnak vagy tudósnak néznek. A dinasztia múltja érdekel. Ha találsz valamit, megkapod az aranyaidat, és még ötvenet ráadásnak, hogy tisztességes gégemetszőket, vagy akár egy egész lándzsás századot fogadhass a nagyszájú kölyköd mellé.

– Ötven arany! – hüledezett – Pár nyavalyás titokért?

– Meg a kockázatért. Ha megint hibázol, vagy ha kiszagolják, hogy én állok mögötted, rövid úton végeznek veled. Emellett… nos, akadnak a városban olyanok is, akik kedvtelésből űzik az ipart.

Wayne Chapman: Karnevél

Arany

Március elején bemutattuk, hogyan alakul át a versenyen megszerezhető lapok rendszere. A középpontjában az AranyArany nevű lap áll, amiből meglepetésként már a tavalyi évzáró versenyen is osztottunk – csak még nem mondtuk el, mire való. Illetve… akinek mégis megsúgtuk, annak lehet egy picit füllentettünk. Ahogy a bemutató cikkben sem mondtunk el róla mindent, néhány apróságot „elmulasztottunk” megemlíteni. Pár szemfüles játékos rá is kérdezett, hogy vajon ezzel lehetne esetleg játszani is? Ha nem kerülhet pakliba, esetleg lesznek lapok, amik játék közben termelik? Jól sejtettétek, az Arany lesz az Erion éjszakák kiegészítő egyik meghatározó mechanikája!

A pénz és az alvilág

Egy bűnszervezet vezetőjeként az Arany jelképezi majd a bevételedet. Attól függően, hogy melyik negyedben tevékenykedsz, különböző módokon juthatsz hozzá. Minden városrészben más a legjellemzőbb bevételforrás az alvilág számára, legyen az szerencsejáték, mákonykereskedelem, nyilvánosház üzemeltetése, fosztogatás vagy védelmi pénz beszedése.

Mikor az erioni küldetés ciklusról írtam, öt negyedet említettem, mindegyikhez saját küldetéssel. A megoldási feltételekben jól látható volt a párhuzam, ahogy abban is, hogy mindegyik egyre komolyabb előnyt ad, minél több feltétellel sikerül megoldani. A cikkben viszont csak négyet mutattam be. Vajon mit csinálhat az ötödik? Véletlenül maradt volna ki, vagy volt valami oka? Meg egyébként is, mért beszélek pont most erről?

gyakori ritkaságú Átutazók kifosztásaÁtutazók kifosztása 1 MP
Utazónegyed
DP 2 AKADÁLYOK 4
A megoldó játékos kap annyi Aranyat,
ahány feltételt teljesít csapata.
– Utazónegyedbeli kalandozó
– 2xÁlöltözet/Lopózás/Csapdakeresés
– 3xÁlöltözet/Lopózás/Csapdakeresés

Hogyan működik?

Bár az AranyArany egy kifejezetten egyszerű játékelem, mégis ami újdonság, azt érdemes pár szó erejéig körüljárni, mert gyakran még teljesen természetesnek tűnő hatások is érdekes kérdéseket vethetnek fel. Jelző lap, tehát nem kerülhet pakliba, csak játék közben juthatsz hozzá. Amíg Jelenben van, úgy viselkedik, mint bármilyen felszerelés (tehát például az ellenfél meg is tudja semmisíteni felszerelést pusztító hatással). Viszont ha Múltba/Mélységbe/Jövőbe/Kézbe kerülne, akkor ehelyett megszűnik létezni.

Amíg a raktáradban van, “elköltheted”. Aranyért cserébe újabb kalandozók szegődnek az ügyed mellé, vásárolhatsz belőle tárgyakat, vagy fizetheted ebből az embereid bérét. Ha kalandozót/felszerelést idézel le vagy kalandozói képességet használsz, feláldozhatod tetszőleges számú Aranyadat, hogy részben vagy egészében ezzel fizesd ki a kártya MP-igényét. Minden egyes Arany 1 MP-nek felel meg. Az MP-igény ilyenkor nem módosul, ezért akár KINCS-et is idézhetsz belőle. Ha az ellenfélnél van egy Káosz-Buulzaab áldásaKáosz-Buulzaab áldása, és leidézel egy Rejtőzés köpenyéRejtőzés köpenyét, felhasználva hozzá három Aranyadat. A köpeny MP-igénye továbbra is 3 lesz, függetlenül attól, hogy nem költöttél rá MP-t, így az áldás semlegesíteni fogja.

Akkor ez tulajdonképpen MP?

Tulajdonképpen igen, és valahol mégsem. Már korábban is volt példa korlátozott felhasználású erőforrásra (Héroszok csarnokaHéroszok csarnoka, Óezüst telérÓezüst telér). Az Arany ezekhez hasonló, a legfontosabb különbség mégis, hogy az MP sorrendet nem befolyásolja. Hiába vár elköltésre 10 Aranyad, ha csak 1 Manőver-pontod van, az ellenfelednek viszont kettő, továbbra is ő fog cselekedni. Ezt a fejlesztés során az egyik legelőnyösebb tulajdonságának bizonyult, mert a lapok tervezésénél olyan dolgokkal tudtunk játszadozni, amikkel MP-t termelő hatások esetén lehetetlen lett volna.

Azzal is igyekeztünk a két erőforrás különbségét hangsúlyozni, hogy míg az MP-vel mindig óvatosan kell bánni, állandóan észben tartani, hogy ne adjuk át a kezdeményezés lehetőségét, addig az Aranyat szabadon költheted. Nem lesznek olyan kártyák, amik megkövetelik, hogy Aranyat tartalékolj. Ha lehetőséged van fizetni vele, akkor mindig ezt érdemes elkölteni először.

Nézzünk két kártyát, ami aranyat termel!