Töpörödött törpördögök (GYA3E)

Magamról

Havasi Gábor vagyok, mindennapi gazdasági informatikus és családapa, szerepjátékos, hobbi MK játékos. Versenyekre nem járok, a kártya a sokadik hobbim a sport, és az asztali szerepjáték mellett. Ez a felállás jó húsz éve nem változik: a MAGUS kártyába a MAGUS szerepjáték okán folytam bele. Ebből gondolom mindenki kitalálta, hogy hangulat-játékos vagyok, nekem többet ér egy olyan pakli, amit mindenki megmosolyog, mint egy olyan, ami egy kör alatt, az ellenfél beleszólása nélkül hozza a meccset.

Minek írkálok akkor mégis, ha nem vagyok hardcore játékos? Pont ezért. 🙂 Hiányzik az olyasféle hang a kártya oldaláról, ami nem a versenyzést erősíti. Elismerem, hogy a versenyek a kártya leglátványosabb megmozdulásai, a résztvevők számával lehet a legjobban demonstrálni a játék népszerűségét. Azonban (Valószínűleg? Remélem?) sokan vagyunk, akik csak otthon, szűk baráti körben pörgetik a lapokat. A paklijainkért egy jó korsó borsodit sem adnának sehol (és nem csak azért, mert a kocsmárosnak fogalma sincs, hogy van valós értéke a fizetségként az orra alá tolt lapoknak), mivel nincsenek telepakolva egyedi és mitikus lapokkal. A nagyobb részük gyakori és átlagos, ennél ritkább lap akkor fordul meg benne, ha ilyet bontottunk abból az egy display-ből (5-10 kiegészítőből), amit megvettünk. Még csak nem is PLEV-re készülnek ezek a paklik. Inkább készülnek a srácnak, aki 25 éve fixen fejvadászt játszik, teljesen mindegy, hogy milyen szerepjátékot játszunk. Vagy a havernak, akinek mindene a bárd fénymágiája. Esetleg csak az egyik lapról eszembe jut egy lány a gimnáziumból, akivel még csak nem is jártam, de anno róla mintáztam egy NJK-t, így most ezzel a gondolattal építek egy boszorkányos dekket.

A terveim szerint olyan paklikról fogok itt írni, amiket olcsón, 1000,- forint körüli összegből össze lehet hozni és hozzák azt az ynevi érzést, ami miatt éveken keresztül ezzel a játékkal játszottunk az összes többi kártyajáték helyett. A veterán játékosoknak, illetve azoknak, akik keményvonalas versenyzők, valószínűleg semmi újat nem fognak mondani a cikkek. Velük kapcsolatban azt remélem, hogy azért a reggeli kávé mellett kicsit pótolja a napi MK igényt és szórakoztatja őket pár percre. Bízom benne, hogy azok a játékosok, akik újonan vagy visszatérőként érkeznek a játékba, informatívnak, gondolatébresztőnek találják majd az írásaimat és ha eddig csak a lapokat nézegették itt a honlapon, akkor kedvet kapnak ahhoz, hogy egy kis pénzt rászánva belevessék magukat a küzdelembe.

(Egyéni becsípődésem, hogy nem szeretem keverni a régi és a “szélesvásznú”, vagy röviden “HD” lapokat, így ha csak egy mód van rá, nem vegyítem őket. így előfordulhat, hogy kihagyok valami korszakos kombót. Az ilyesmit nyugodtan lehet a cikk alatti kommentekben jelezni.)

Mi az a “GYA3E”?

Otthoni játékosként főként gyakori és átlagos lapokkal játszom. Vásárolok kiegészítőket, de nem olyan mennyiségben, hogy minden egyedi és mitikus lapot összegyűjtsek. Mivel versenyre nem járok, így nincs is értelme olyan paklit összerakni, ami tele van erős lapokkal, mivel a rendszeres játékostársam – 1 fő – sem ilyen paklit rak össze. A kíváncsiság kedvéért persze kipróbáltam, kéz alól megvettem a Cranta Öröksége egyedi elfjeit és távolsági támadásait, majd nekieresztettem az ellenfélnek. Nem volt nagy meglepetés, hogy nyertem, még úgy is, hogy nem igazán jöttek jól a lapok. Az még hagyján, hogy ez a játék az ellenfélnek nem okozott örömet, de nekem sem. Így maradtunk a GYA játéknál. (Leszámítva a promóciós lapokból összerakott uwellita paklimat, ami minden, elvileg nagyon ritka lapja ellenére verhető a cimbora kedvenc Dúlás és Krán Törvénye – alapú Kráni Légiós paklijával.)

Azonban az igazán halálos kombók így kimaradtak az életünkből. Erre jött az a zseniális(?) ötlet, hogy mi volna, ha minden GYA pakliba pontosan 3db egyedi lapot tennék, azzal a feltétellel, hogy a három lap nem lehet ugyanaz? Ettől talán még nem lesz olyan vészesen durva a pakli, illetve építeni is könnyebb (olcsóbb). Mindemellett lehet benne reménykedni, hogy behúzza az ember az áltimét kombót, amivel ha nem is nyer instant meccset, de alaposan megborítja az asztalon az erőegyensúlyt.

Jelen pillanatban három ilyen paklim van, ebből az első, amit bemutatok, Tarin törpéire épül, ők a:

 

TÖPÖRÖDÖTT TÖRP-ÖRDÖGÖK

Győzelmi feltétel: Diadalpont

Fő kulcsszavak: EXPEDÍCIÓ

Egyéb kulcsszavak: MEGELEVENEDŐ, TÖRZSSZÖVETSÉG, MÚLTIDÉZÉS

 

Az első pakli egy aránylag egyszerű, alapvetően békés dekk. Törpe barátaink nem akarnak ártani senkinek, csak békésen bonyolítanák a kis felfedezéseiket és besöpörnék az ezért járó elismerést.

A célunk a paklival, hogy összeszedjük a győzelemhez szükséges 11 Diadal-pontot, amivel az adott forduló végén megnyerjük a játékot. (Optimisták mehetnek a 19 Diadal-pont elérésével járó azonnali győzelemre is.) Ehhez küldetéseket kell megoldanunk: ősi kegytárgyat kutathatunk felősi kegytárgyat kutathatunk fel 3DP-ért. Ez tulajdonképpen a leguniverzálisabb, „legtörpésebb” küldetésünk, hiszen a kis tárnalakóink semmit sem imádnak jobban, mint elvesztett kincsekért mélyre ásni. Az sem mellékes, hogy a küldetés második feltétele miatt ezt a paklink bármely kalandozója meg tudja oldani. Ezzel ez a lap ki is merült. Mivel a pakli nem használ tárgyakat, így a sikeres küldetés-megoldás előnyét nem tudjuk élvezni. A következő ikonikus küldetésünk, a törpék felnőtté válási rítusa, a klánpróba kiállásaklánpróba kiállása, 3 DP-ért. Ezt a küldetést fixen oldja Tooma pörölyeTooma pörölye (a pusztítás képzettsége miatt), akire az 1-es alapszintje miatt rá is fér a küldetés-megoldásért kapott plusz alapszint. Nála pontosabban ez kettő, mivel a saját képessége duplázza a kapott alapszintet. Ha ügyesek vagyunk, akkor vele 5 MP-ért kapunk egy 3. szintű kalandozót és 3 DP-t. (Másik, aki biztosan abszolválja a klánpróbát, az a ritka kalandozónk, a Harmadik Csapás mártírjaHarmadik Csapás mártírja, ám őt nem egyszerű küldetésmegoldásra tartogatjuk.)

Az egy kalandozóval megoldható küldetések végére értünk, azonban törpéink szerencsére társas lények, így ha már legalább ketten vannak, további lehetőségek nyílnak meg előttük. Fród felfedezőnkFród felfedezőnk harcos és pap is, így egy Tooma pörölyévelTooma pörölyével kézenfogva rögtön képesek megoldani a Törzsszövetség megkötésétTörzsszövetség megkötését 4 DP-ért. Két tetszőleges törpénk pedig szépen toborozhatja a társaikat a Hadba hívással:Hadba hívással: a 2 DP mellé még behozhatunk valakit annyi MP-vel olcsóbban, amennyi az alapszintje. Ideális célpontja ennek a hatásnak a Fród felfedezőFród felfedező vagy a Holdárnyék rúnamesterHoldárnyék rúnamester, akik így 2 MP –ért landolnak Tarinban.

Az eddigiek is elegendőek lehetnek a játék megnyerésére, hiszen 3db 3 DP értékű küldetés megoldása után nyílt lappá tesszük az Utolsó mentsvárUtolsó mentsvár nevű toronyszintünket, ami ad 2 DP –t: törpéink a forduló végén diadaluk teljes dicsőségében tekinthetnek le az asztalra, ahogy megnyerjük a játékot.

A kombó azonban az EXPEDÍCIÓ kulcsszóban rejlik, ami az alábbiakat jelenti a szabálykönyv szerint:

2.03. EXPEDÍCIÓ X

  • 2.03.a. Ha egy expedíció kulcsszóval rendelkező küldetés feltételét teljesíti a csapat,
  • 2.03.b. akkor a Küldetés MP-igényének kifizetése lépésben irányítójuk elkölthet 1 MP-t.
  • 2.03.c. Ha így tesz, akkor a Küldetés megoldása lépésben a küldetés megoldása helyett kap X DP-t,
  • 2.03.d. a küldetés pedig a Jelenben marad megoldásra váró küldetésként,
  • 2.03.e. ezután nem lehet megoldani az adott fordulóban.
  • 2.03.f. Az expedíció használata sikeres sorelhagyó manőver, de nem számít sikeres küldetés megoldás manővernek.
Az expedíció helyettesíti a megoldást, tehát nem lehet használatával együtt megoldani a küldetést, és mást sem használni, ami szintén a megoldás helyett érvényesülne.
Expedíciós Kincs megoldásból nem megy haza éberen a Kincskereséssel rendelkező csapat, hiszen nem oldotta meg a Kincs küldetést.

Nézzünk egy példát: A Klánpróba kiállásátKlánpróba kiállását megoldhatjuk a hagyományos módon is, 2 MP -ért. Ekkor kapunk 3 DP -t és érvényesül a küldetés-megoldáskor életbe lépő képesség. Ugyanakkor az EXPEDÍCIÓ 1 miatt megoldhatjuk 1 MP -ért is, ekkor 1 DP -t kapunk és a küldetés a jelenben marad, ám ebben a körben már nem oldhatjuk meg ezt a küldetést. A  küldetés-megoldáskor életbe lépő képesség nem következne be alapesetben, de pont a KlánpróbánálKlánpróbánál igen, ez a lap specialitása (“Sikeres EXPEDÍCIÓ esetén is érvényesül.”).

Az EXPEDÍCIÓ –t két ok miatt használjuk főként:

  • MP –t lehet vele spórolni: ugyan nem kapunk annyi DP –t, mintha hagyományos módon oldanánk meg egy küldetést (és alapesetben a küldetés-megoldásért járó, lapra írt hatás sem jön létre), de legalább kapunk DP-t.
  • Nem kerül le a küldetés pástról, így nem kell azon aggódni, hogy húzunk-e vajon küldetést.

Az EXPEDÍCIÓ kulcsszóval kombózik az egyik kedvencünk, a Fród felfedező:Fród felfedező: ha egy küldetést EXPEDÍCIÓ-val hajt végre, akkor a csapata éberen tér vissza a sorába. Ezzel MP-takarékosan hoztunk el DP–t és maradt éber kalandozónk akadályozni ellenfelünk manővereit esetleg „menni még egy kört” egy másik küldetésre.

Az EXPEDÍCIÓ-ra épül az egyik ritka lapunk, a Felfedezések koraFelfedezések kora. A legfontosabb képessége az utolsó: ingyen használhatunk EXPEDÍCIÓ-t. Ezzel jelentős mennyiségű MP-t lehet megspórolni, gyakorlatilag MP-költés nélkül lehet DP-hez jutni. Eseti, de hasznos kombó lehet, hogy az egyetlen alapból EXPEDÍCIÓ-val nem rendelkező küldetésünk, a Hadba hívásHadba hívás is kap EXPEDÍCIÓ-t, illetve a Felfedezések koraFelfedezések kora miatt a megoldáskori hatása EXPEDÍCIÓ esetén is érvényesül – így körönként egyszer ingyen juthatunk 1 DP –hez és „jóárasíthatjuk” drágább kalandozóinkat.

Bár jó volna, aligha elkerülhető, hogy küldetéseink megoldása közben harca keveredjünk. Ez lehet valamiféle akadálylap, ami ellen a NaptűzNaptűz jelent drága, de hathatós segítséget. Ha ezzel elfogyna az MP-unk egy küldetés megoldására, 1 MP-ért – vagy a Felfedezések koraFelfedezések kora mellett ingyen – még mindig mehetünk EXPEDÍCIÓ-t, élvezve ennek áldásos hatásait. Jobb, mintha egy kalandozónk meghalna vagy sérültbe fordulna.

Ha ellenfelünk akadályozó csapatok állít ki, akkor két módon győzhetjük le:

  • Támadás akciólapokkal sebezzük a kalandozóit, így csökkentjük a csapatszintjét (esetleg meg is öljük egy-egy kalandozóját.) A Begyakorolt döfésBegyakorolt döfés egy klasszikus, összesen 2 MP-ért 4 szintet sebezhetünk vele. Az Összehangolt támadásÖsszehangolt támadás alapból nem nagy szám – 1 MP-ért 2 sebzés elég „középszar”, ha azonban van lenn három törpénk, akkor 1 MP-ért 3-at sebez és elforgatja a megsebzett kalandozót, aki így ebben a körben már nem fog cselekedni. Így már korrekt.
  • Alapszint-növelő hatásokkal múljuk felül az ellenség csapatszintjét. Ebben nagy segítség a SzintlépésSzintlépés, ami 1 MP-ért kettőt dob Tooma pörölyeinekTooma pörölyeinek szintjén. (A kis vakarcsok képesek 1 KlánpróbaKlánpróba és egy SzintlépésSzintlépés után 5 szintűek lenni.) Kellemes meglepetés lehet a Harmadik Csapás mártírjánakHarmadik Csapás mártírjának beugrása is: gyors hatásként leidézhető, így behívhatjuk harc közben is, bár piszok drágán, de rögtön 6 szintet dob Tooma pörölyénTooma pörölyén, aki így 7. alapszintű lesz (és ennél több nem is lehet a játék alapszabályai szerint). Az ellenfél nem lesz boldog, amikor elküldünk egy 1. szintű törpördögöt, ő beleáll 2-4 szintnyi kalandozóval, mondván „üt egyet, azt kibírom, aztán majd megölöm”, aztán hirtelen ott terpeszkedik 11 szintnyi törpe.
    Ha valami nagy mocsok jön szembe, akkor nincs más, mint elővenni a nagyágyút és ütni egy LefejezéstLefejezést – mondjuk a frissen beugrott Harmadik Csapás mártírjávalHarmadik Csapás mártírjával. (Bár a tény, hogy van felhalmozva erre a viccre legalább 11 MP-nk, legalábbis körültekintésre ad alkalmat ellenfelünknek…)

Harc szempontjából tűnhet úgy, hogy alig van akciólapunk. Azt azonban ne feledjük, hogy az a hét lap igazából tíz, a Begyakorolt döfésBegyakorolt döfés MÚLTIDÉZÉS-e miatt:

2.11. MÚLTIDÉZÉS

MÚLTIDÉZÉS kulcsszóval rendelkező lap a Múltból is leidézhető.
Az így leidézendő lapra a következő szabályok vonatkoznak:

  • 2.11.a. Úgy idézhető le, mintha Kézből játszották volna ki
    (MP-igénye, kijátszási feltétele és egyéb költségei változatlanok).
  • 2.12.b. Érvényesülése vagy semlegesítése után a Mélységbe kerül.
A lap bemutatása Múltból történik, Időfonalba kerülésétől Kézből leidézett lapnak minősül.

Ennek elégnek kell lennie, hiszen nem akarunk mindig harcolni, csak egy-két kulcs-harcot megnyerni és bezsebelni a győzelmet. Egy-egy kiadósabb gyakás után könnyen lehet, hogy még egy-két küldetést, de legalább EXPEDÍCIÓ-t végre tudunk hajtani abban a körben, hiszen a Fród felfedezőFród felfedező elforgatás nélküli visszatérése, a Törzsszövetség megkötésénekTörzsszövetség megkötésének visszaforgató hatása és a Hadba hívásHadba hívás diszkont áras kalandozó-idézése mind ezt a célt szolgálja.

Mi van még a pakliban? Van benne hat darab akadálylap. A SziklaomlasztássalSziklaomlasztással főleg a saját küldetéseinket védjük. Lehet, hogy ez ellenfél nem DP-re ment, de a küldetések megoldási feltételein kívül semmi sem akadályozza meg abban, hogy megoldja a küldetéseinket és az általunk kirakott DP-kel nyerjen. De az is lehet, hogy csak azért oldja meg, hogy nekünk ne legyen kint és ne oldhassuk vagy EXPEDÍCIÓ-zhassuk meg. (Kis kyr dobatós pakli ellen már sikerült úgy kikapni, hogy ő hozta el a Hadba hívásokatHadba hívásokat és szaporodott el végzetesen. 🙁 ) Ne felejtsük, hogy küldetés-megoldásnál előbb van a kalandozók harca, így ha abban alul is maradunk és az ellenfél továbbmegy a küldetésre, akkor elég lehet ráomlasztani a fél hegyet.

Az Örvény rúnaÖrvény rúna inkább a toronyszintünket hivatott védeni, főleg akkor, ha van már lent Holdárnyék rúnamesterünkHoldárnyék rúnamesterünk, aki miatt ez a csapda 2 MP-ért 3-at sebez és visszakerül a jövő paklinkba. Apróság, hogy ha több Holdárnyék rúnamester van lent, akkor az Örvény rúna mindegyik után kap +1 sebzést, így az is lehet, hogy 2 MP-ért 5-öt sebez. Rúnamestereink harcban is kihasználhatják ezeket a rúnákat, erre van a MEGELEVENEDŐ kulcsszó:

2.15. MEGELEVENEDŐ

A harci körök lépésében is aktivizálható az ellenséges csapat ellen, a csatolás helyétől függetlenül. Ekkor aktivizálásának plusz költsége, hogy játékosa elforgassa csapatának egyik kalandozóját.

MEGELEVENEDŐ aktivizálása akadálylap aktivizálás, nem kalandozói cselekedet, mivel a kalandozó elforgatása a MEGELEVENEDŐ aktivizálásnak költsége.

Ezt ugyan bármelyik törpénk megteheti, de a Holdárnyék rúnamester a profi ebben – ha őt forgatjuk be a MEGELEVENEDŐ csapda aktiválására, akkor az további egy szintet sebez kalandozónk Rúnamágia képzettsége miatt, így a Rúnamester 2 MP-ért 4 szintet sebez, majd visszakeveri az Örvény rúnát a jövő pakliba.

Végül ejtsünk pár szót a toronyszintekről. Az Utolsó mentsvárrólUtolsó mentsvárról már volt szó, a fő célunk vele, hogy problémamentesen behúzzuk az utolsó 2 DP-t és nyerjünk. Célszerű középső toronyszintnek betenni, hogy ne vigye el az első ostrom, illetve ne kelljen egyből aktiválnunk, hogy megmentsük.

Legalulra a KláncsarnokotKláncsarnokot szánom. Harc esetén  a megnevezett kalandozó faj a törpe, így akár az alapvetően első szintű Tooma pörölyeTooma pörölye is 3. szintűként védi, ami a játék első 1-2 fordulójában elég lehet.

A legutolsó a KalKal, amit azért nem célszerű alulra tenni, mert idő kell a TÖRZSSZÖVETSÉG kiépülésének, aminek hatására ez a toronyszint előnyt ad:

2.08. TÖRZSSZÖVETSÉG

  • 2.08.a. Nem jelöl sem képességet, sem laphatást. A TÖRZSSZÖVETSÉG: kulcsszó mögött álló jelek határozzák meg, hogy képesség vagy laphatás.
  • 2.08.b. A TÖRZSSZÖVETSÉG: kulcsszó előtt szerepelhet egy [feltétel]. TÖRZSSZÖVETSÉG összeszámolja, hogy játékosa hány olyan nem jelző kalandozót irányít, akik a [feltétel] fajhoz tartozás feltételnek megfelelnek. Ha legalább 3-at, akkor működésbe lép.
  • 2.08.c. Feltétel nélküli TÖRZSSZÖVETSÉG akkor lép működésbe, ha játékosa legalább 3 azonos fajjal rendelkező nem jelző kalandozót irányít.
  • 2.08.d. A több fajjal rendelkező kalandozók esetében elég, ha az egyik faj megegyezik a többi kalandozó legalább egyik fajával. De mindegyik csak egyszer számít bele, akármennyi fajjal is rendelkezik.
Elf TÖRZSSZÖVETSÉG, csak az elf fajjal rendelkező kalandozókat számolja össze.
Elf-Sárkány TÖRZSSZÖVETSÉG az elf vagy sárkány fajjal rendelkező kalandozókat számolja össze.

Nem lenne jó, ha elvinné egy kósza ostrom. Ha azonban megvan a három törpénk a jelenben, akkor minden törpénk +1 alapszintet kap (kivéve Tooma pörölyeitTooma pörölyeit, ők +2-t 🙂 ) és az alaptulajdonság-növekedések miatt a Fród felfedezőkFród felfedezők és a Holdárnyék rúnamesterekHoldárnyék rúnamesterek is elérik a 10-es Fizikumot, ami a LefejezésLefejezés használatához kell. (Tooma pörölyei minden alapszintjük ellenére szomorúan kuksolnak a sarokban, mivel nekik „csak” 9-re nő a fizikumuk, ami kevés a fej nyakról történő azonnali eltávolítására.)

A törpék nem a legegyszerűbben játszható pakli, de aki nem híve a nyers erőszaknak, az megtalálhatja a számítását Tarin fiaiban, akik azért akkor sem védtelenek, ha kenyértörésre kerül a sor.

A pakli bekerülése értéke sem sok. Ha csak kiegészítő csomagokat szeretnénk bontani, akkor persze nem kevés lesz, így egyszerűbb a szükséges lapokat kéz alól beszerezni. A legtöbb gyakori és átlagos lap legrosszabb esetben is 10,- HuF / db áron beszerezhető (itt érdemes kezdeni a keresgélést: https://www.facebook.com/groups/184865761650259/ ). Az egyedi lapok ára sem lehet sokkal több, mint 200-300 értékálló magyar forint (darabonként), de elképzelhető, hogy valaki olcsóbban is adja. Így az egész dekk beszerezhető legfeljebb 1500,- HuF-ból. Nem versenypakli, de otthoni játékra, a kombók megízlelésére, a játékszabályok megtanulására kivállóan alkalmas!