Kalandozó-evolúció

Réges-régen az akadálylapok fejlődéséről összeszedett néhány megfigyelésből indult ez az egész, és kitűnt, hogy nem csak egyszerűen mindig jönnek a jobban/többet támadó, nagyobbat sebző fradi-aktivisták, hanem van az egymás után színrelépő csapdák, bestiák között valamiféle diskurzus, sőt, a alpok egyben reakciók a játékosi hozzáállásra.
Ma nem az akadálylapokról lesz szó, de mondok két példát: naftacsapda – thóreg, illetve beriquel végzete – elszabadult főnix.

A mai cikk elsősorban a kalandozók “elmúltnyolcévét” fogja mérlegre tenni. Két része van, egészen nyilvánvalóan elkülöníthető a neves / nem neves kalandozók evolúciója, még ha vannak egymásra kiható jelenségek is. Lesznek itt olyan megállapítások, amiket az elmúlt években már leírtam, és természetesen leszenek újak is. Az én metódusom ilyen egy kiegészítő feltérképezéséhez. Picit talán lassabb az átlagnál, de talán ugyanennyivel körültekintőbb. Ha valaki visszanézi pl. a CÖ utáni első cikkeket, azokból is az látszik, hogy nem azonnal a kimagasló játékerejű lapokat ragadom meg és tolom az orr alá, illetve a száj előterébe.

Kicsit most a szokásosnál is távolabbról kezdjük. A nem nevesített kalandozók esetében a Dúlás a mérföldkő. Egész pontosan 8 éve jelent meg. A nem neves kalandozók idáig követtek egy igen merev paraméter-sablont. A másik, amiért ez az év meghatározó, hogy az ÚH-ról eltűnt a maszkok ünnepe, a Szerencsevadász főkasztú kalandozók árazása innetől ennek a lapnak a létezésére nincs tekintettel. A harmadik szempont, hogy ebben a kiegészítőben még nem volt gyors hatású éberbe fordulás, beépített tempótermelés. Egyetlenegy gyors hatásként leidézhető kalandozó érkezett, Krán ezt a kiskaput felnyitotta, innentől mindig volt
– éberben megy haza (kincskeresés, ezüstlúnír mellvért)
– gyors hatásként leidézhető
– éberbe fordul és akadályoz
hosszú évekig, a MR az első kiegészítő, ahonnan ezek a megoldások hiányoztak.
A Dúlás tehát azért kiindulópont, mert ebben az érában a lapok még úgy készültek, hogy a kalandozó nagyon ritka kivételektől eltekintve egy fordulóban egyet cselekedhetett (kivételek: Igere szentély, Krad-vándor, Gyorsítás, Jogos örökség megkaparintása). A harcba beugrás is csak az éber kalandozók számára volt nyitott. (kráni harci mén, siqqis, predoci telivér, hucul, utazó ló).

Innnetől a kalandozók cselekvésszáma elkezdett növekedni A kiválsztott akarata, Ezüstlúnír mellvért, majd utána az Örök éberség medálja, Sárkány driáq lapokkal, illetve Yandra valamint a kincskeresés mechanizmusával elindult egy tendencia, hogy azok a kasztok, amik nem rendelkeztek a fentebb felsorolt lehetőségekkel, elkezdtek olcsósító hatásokat, kompenzációt kapni.

Ezeket elsőként a Legendák kiegben láthattuk: olyan beépített alapszintnövelés, ami a kalandozó paraméterezésén még nem látszik, de a játék során elég üzembiztosan megjelenik:
– Gólemmester 5/2+2,
– Szarvtorony beavatott, Zombi létrehozása, Szarvtorony, Szellemtanács, ahol a mechanika másoodik fele konstans ingyenes.
– Dequator és a Feketerendi paplovag, Felföldi kiemelkedett szisztéma.
A mérleg másik oldalán
– Dorani paraelem mágus fix varázslat olcsósítása.
– Dorani varázslóbot (ami ugye az Élőhalott megidézése, Élőhalottá gyalázás miatt további olcsósítást eredményez)
– megjelent újra a Kőhajítás, ami a sorból történő túlütés, akaratátvitel igen komoly támogatása lett (tavaly nyáron még játszottam ezzel a mechanikával, 2. helyet hozott).
Ebben az érában a 4/2. szintű kalandozó volt a legrosszabb opció, biztosan meghalt, többnyre dobás nélküli, nem ritkán gyors hatásként és szinte mindig ingyenesen belécsapódó akciólap, vagy azt helyettesítő hatás vitte el.

Ezután érkezett az SGYben:
– dartoniták alapszintnyerése.
– Romlás híröke – Farkas-atya mechanika.
– Dóg-Tárna-Óezüst telér bázisra épülő törpék, élen az Ifini viadalmesterrel.
– Átkok fia, Hallgatag bajnok, Hramgaug mind mind jól kézzelfogható módon tudtak “dugiban” szintet termelni.
– kürtőváros és Hram is segített nem lemaradni.
Kicsivel erősebben fogott a ceruza a lázlátónál (5/4) és Ag’garach fiainál 2/2,
Cserébe viszont jött a korszakos terror Királykobrás gyűrű, A Fekete dalnok a kalibrálható, gyors hatású túlütésével, a Necrográfiával ingyenesíthető Arich, a Csontsárkány, és az első 0/3as ütés, az Élőfém csatabárd.
Ha végignézünk az akkori metagémen: Yandra, Éji vadász, Ifini viadalmester, Lázlátó, Hramgaug, dartonita, illetve a Szarvtorony zombihordája, a másfél évvel korábbihoz képest itt már bőven voltak kétszer elinduló kalandozók, illetve olyan paklik, ahol a Dúlás-korban megszokotthoz képest +1 kalandozó volt a páston a játék azonos szakaszában. (én ekkor játszottam a famulussal önmagát klónozó Shackallorral, ami (miután az mp-nyerését korlátozták), “csak” két 0/7-es titkos nyelvű kalandozót generált 2 consular és a Könnytelen Öreg együttes irányítása után – Jó esetben a 2. körben.) Ebben az érában a kígyószekta kezdett kikopni, nagyversenyre már nem hozták őket, ezek a paklik fel tudták velük venni a tempót, ami korábban csak a nagyon jól húzó Kharakulak-paklinak sikerült.

Aztán érkezett a Kötelékek
– a 4/3-as Snil-doh, instant páncéllal, az EÉ-ben is simán mehetne, csak vegyen magára városi ruhát.
– Tooma pörölye nem ritán 2/7-es kalandozó, a törpe-lobbi durván hízik a kallal.
– az amundok 6/7-es kalandozó, szaporodó kalandozó, alapszint-taposó ingyenkalandozó trióval érkeztek, de az amund sírkamrába valami hiba csúszhatott, ha az ellenfél nem állt be, a pakli megbénult. Ebben az időben már a 3 teljes áron kifizetett kalandozót nem lehetett vállalni, az amund pakli nem tudott kialakulni. A Vérgyűjtés-Sytix kombót játszottam rá, de a szaporodó mechanika használhatatlan volt és maradt.
– a Ködóriás hadúr – Acélszarvú sarlatán – Klánpróba kiállása kombó évekig gyilkolta a játékosok sorait – ezzel kellett volna pl. az amundoknak partiban lenniük.
– a Vércsetotem sámán halmozható túlütése, és a vele párhuzamosan az ultra soron érkező Harci düh, illetve a Halálhozó bömbölő – ők ha nem is mindig, de fel tudták venni a kesztyűt
– megérkezett a Gullagor – Harida – Naftacsapda triász, reálisan egy 6. szintű kalandozó ingyen megölésével lehetett innentől éveken át kalkulálni. Érezzük a fejlődést, hogy a Legendákban még csak a 4/2-esek ingyenhalála volt többnyire kalkulálható?

A Kötelékek után
Szép lassan visszaszorultak az éji-vadászos és a tokenes paklik – az új akadálylapok támogatás nélkül el tudták végezni a dolgukat, magasabb támadóküszöbbel, jobb mp/sebzés aránnyal rendelkeztek. Emlékszem az évzárón mesélte valaki, hogy Ceriakkal játszott Éji vadász ellen. “2 kört passzoltam. Aztán Ceriak-papa elindult, sorelhagyáskor nyomtam rá egy 4 mp-s fájdalom kizárást. Letettem a sólyomszív papnőt, és való-toronyból igeréztem. Nem fedett fel semmit, csak összepakolt. Beállni nem mert, mert sorvasztó öregítéssel mentem ostromolni.” A metagémet a Shindarral hízó csatlós pakli adta, szemben az óriások és a gyíkok, a Hadüzenet-Amund földalatti város tengelyen kincseken mp-t taposó Ahan’nata’khan meridián, a törpék, illetve az akadályozhatatlanul manőverező Ninheoni árnyék alkották. A legdrágább lapok az Acélszarvú, a Daroweeni és a Nardael voltak. A kiegészítő sikerét utólag abban látom, hogy bár folytatódott az alapszint-arányt javító trend, de a szintnövelés nem a kalandozó képességében volt “elrejtve” (csak 4 ilyen van a csomagban megjelent 30 nemneves kalandozóba kódolva).

A következő kiegészítő némiképp elvált a több éven át jól megragadhatóan a fajok nyújtotta extázistól. A törzsszövetség vonalat egyetlen lap sem vitte tovább. Cserébe jött az átkozott szet, ami miatt a kalandozók szintje megszűnt releváns lenni, a lehető legkisebb kalandozók érája következett, a Sólyomszív-papnő, Árnyfigyelő, Vörös Hold Gyermeke, Homálytestvér, Acélszarvú sarlatán, Salumioni nővér hatosfogat volt a legsikeresebb, ebben a csomagban jelent meg a legkevesebb neves kalandozó (2) de ők ebben a szezonban abszolút másodhegedűsök voltak.
Amikor meglátták a lepbemutatók között a Királyvámpírt, illetve az Alvó lángot, sokan sátánt kiáltottak, ám ezek az mp/szint tekintetében túlparaméterezett lapok nem váltak uralkodóvá, ez az időszak a tempóról szólt, amiben ők erős hátránnyal indultak.
A pengeszárnyú vízköpő, a fixen kint levő 0/3-as kalandozó viszont bevált, beváltak a csatlósok, és az örök tűz hirdetője, aki az alvó lánggal majdnem azonos előnyt kapott, hátrány nélkül.

Ez már a mai új hullám, mp/szint arányban a következő kiegészítők mindegyike hozott olyan lapokat GYÁ-ban, amik az ősi, dúlásos arányon bőségesen túl volt. IT: Szunnyadó, Godoni hódító, Lélekkötő, Változások őre, mind a 4 átlagos kalandozó, mitikben pedig: Rosanna ingyen kalandozót hoz, Hitvédő 1/3-as páncélos tokent gyárt gyors hatásként, Jakirte és Scaddano mp-t termelnek, Százkarmú döbbenetes tempót tartalmaz, a Jövő katonája jöhet ingyen, Eligor végtelen tempó, és a lerakásakor teljes környi előnyt adó HJV.

AZ ŐÉ megy tovább, jönnek a beépített alapszint-jelzők, gyakoriban csak 1 kalandozó van régi árazással, a teljesen mellőzött Könnyűléptű. Az átlagos sor rendben volna. Egyediben viszont bőven találunk tempót, manát, alapszintet termelő szereplőket. Ez jól is van így, csak aztán jön a Voluptas-Oquicorr páros, 9 mp-ért 11 szint.

Az MR ehhez képest komoly fékezést jelent, a 8 gyakori kalandozóból 3 nem hozza a Dúlás-beli számokat, az átlagosban pedig csak a nekromanta élőholt-teremelésében van dugi-szint. Egyediben 3 kalandozó lóg túl a keretszámokon, a mitikben pedig a kalandozókban nincsen nyoma a szint/mana/tempó Dúlás óta látott célzatos tunningolásának. Nagy szavak ezek, hanyatló játékosbázis mellett bedönteni a sokéves trendet.

Crantában folytatódik ez a lassítás. A gyakori lapjai közül egyedül a Falkaanya lóg ki felfelé, átlagosban Petru-Kammas szolgája szerintem nem váltotta be a tervezői elvárásokat, erősen megtolja a csónakot viszont a Koponyaszövetség. Egyediben ott a Nudumal, illetve a Koponyaroppantó. A mitikben viszont Allrinon kívül mindenki tápol, A Falánk és Snil is Oquicorrhoz próbálnak felnőni, Amt-nar pedig – mondjuk ki – túltolta a biciklit mindenkin. Azonban, ha őt megnézzük, ő valójában egyetlen, de igen erősen kivitelezett tempót ad, a fókusszal alkotott szinergiáját tolja túl a leszakadt zászló.

A mostani kiegészítő két feladatot kellett, hogy betöltsön. Fel kellett töltenie magát az IT-ŐÉ erőviszonyaihoz, illetve az őket követő CÖ mitikekhez. Mellette pedig tartania kellett az árazásban meghúzott féket. Ezt a két célt teljesíti az Arany. A gyakoriban egyedül a Szoknyapecér van túl a Dúlásokban megszokott paramétreken. Átlagosban az Emléktolvaj és az Arénabajnok 4/-as. Egyediben a Testőrnő, a Kastélyfosztogató és a Böllér szintén. Mitikben pedig csak Haygar olcsósít. Aranyat viszont csaknem áttekinthetetlen mennyiségben termelnek a kalandozók, azzal együtt, hogy az arany nem mana. Sőt, az arany halmozódása egyben passzivitáshoz is vezethet, simán előfordulhat, hogy nem tudjuk elhasználni időben. Van azonban Rotunda és Rivini aréna, előbbi teljesen ingyenes cspatszintet, utóbbi ingyenes kalandozót (alig) takar.

Sajnos ezt az áttekintést nem tudtam rövidebbre venni, aki ezt már rendszerezte a fejében, rövid sorry, de ha ennek a felsorolásnak csak kiragadott elemeit dobálom ide szódának, elég félreérthető lett volna.

Ezek alapján néznék egy spekulációt az ősi témámra: milyen paklit építsünk az új lapokból.

1. A vegytisztán új lapokból épülő EÉ paklikról nemrég írtam egy rövidet, azt nem ismételném.

2. Az IT, ŐÉ, CÖ mitikjei nem kopnak lefelé. Amit ezen kiegek témáiba könnyen beépíthetünk, tegyük meg, ezek vélhetően átgondoltan, számolgatás, mérlegelés mentén lettek fejlesztve, ráncfelvarrva; ha kihagyjuk őket, a paklink elavul. Jöjjön pár példa:
– Oquicorr Daík és Amt-nar fixen használhat Miszikus bankárt, Erőviszonyok átrendeződését, Titkos szajrét, Ismeretlen sikátort, Főnixet és Vérdíjat.
– Eligor és Opálhajós, HJV Bormérget.
– Minden varázsló Illúzió fegyverzetet és Kockázatos térkaput.

3. A KSZ és a MR lapjai témaszinten vegyíthatőek az új kiegészítő lapjaival, a Lesath, a szett, a szerencsevadász, boszorkány paklik masszívan átalakíthatóak, a régi küldetések, tápok segítenke az új kalandozókat helyzetbe hozni, és fordítva, az új küldetéseket sokan oldják a régiek közül. A Kincsesláda előszedetheti a driáq gyűrűs – égi hajós ereklye tempó-kombót. Ennek a lehetőség-csomagnak egyszerű háttere az, amit az elmúlt kiegészítők mp/szint/tempó viszonyairól leírtam, ahol valami hiányzik, ott másból több van.

4. Itt elértünk egy lényeges ponthoz. A MR egyértelmű célja volt a fékezés. A rengeteg akadály- és eseménylap érkezése valamilyen azonnali hatással is biztosan volt a játékra. De a mostani új kiegészítő húzta feszesre a már szoruló hurkot. A mp/szint/erőforrás téren megmutatkozó elmaradás mellett – miatt – teret kellett, hogy kapjon a kontroll, ami évekig mostohagyerek volt. Aki az elmúlt 4 évben akart über-kontrollt játszani, valójában csak kesereghetett, ki volt véve az erő ezekből a koncepciókból. Ennek vége. Jelenleg szerintem nem lehet versenygyőzelemre apellálni az évekig bevált “instantrush” technikával. Biztosan lesz rendszeres középjáték, sőt lesznek elnyúló partik, az utóbbi 2 évben 1 óráról 45 percesre szűkülő idő, 2-4 mp-nyerésből álló játékok ritkulni fognak. A jól felkészülő, lassabb deckek nem fognak egyetlen harapással összecsukni, lehet ellenük velőst szenvedni, a talpraállás minimális esélye mellett. A KSz 5 hónap múlva történő rotálása ezt a folymatot fel fogja erősíteni, az idei évzáró után egyszerűen nem lesznek első körös paklik. Szaporodni fognak az olyan, sorbeli cselekvések, amik nem járnak sorelhagyó manőver-kezdeményezéssel. AZ ŐÉ utáni szezonban volt a csúcson az 1 manőverből nyerő koncepció. Jól példázza a trendváltozást a BEFOLYÁS kulcsszó, ami valójában azt jelzi, hogy a játék az első manőver _után_kezdődik_, a 2 DP-s 1 (kis)kalandozós manőver nem okoz vereség-pánikot. Jópár pakli fog apellálni a 3-nál több kalandozóval való játékra. Ez a játéksebesség a kombópaklik számára jelenthet egy komoly esélyt, a lassabb meta megengedi a spekulánsoknak, hogy újra kipróbálhassák pókhálószövő tehettségüket.

5. Mivel több olyan manőver lesz, ami sikeres akdályozással ér véget, fel fog értékelődni, a mélypontjukat tavaly élő harci akciólapok szerepe. Igaz, hogy az EÉ-ben nem jelent meg sebzés, de jelent meg az akciólpaokhoz visszavétel, és olcsósítás, valamint sok ilyen eszközt lehet Aranyból finanszírozni, ami ugye manából már luxus volt. Ez mind-mind a kalandozók paraméterezésének következménye.

Zárszó.
A kalandozók evolúciója nem fog megállni, meggyőződésem, hogy ezen laptípus jelenti a legerősebb M.A.G.U.S.-toposzt. A következő kiegészítőben kompenzálódhat a napos oldal (élet-rend jellem), de valószínűnek tartom, hogy a 3/2; 4/3 kalandozók után 5/4 és esetleg 6/5 kalandozók fognak következni. Ha kevesebb az 1-3. szintű kalandozó, akkor a megjelenő, ileltve a pástra kerülő kalandozók száma is csökkenni fog.  A játékba kerülő kalandozók számának növekedésével együtt fog járni a harc/manőver fázisú gyors hatások ritkulása is. Ezt jelzi nekem pl. az akadálylapokba beépített ön-counter.

MDani