Évzáróra készülve – 4.

Az elmúlt három alkalommal három különböző archetípust láthattunk kiskalandozókra: küldetés, ostrom és kontroll variánsokat. Mind a crantai, mind a kyr pakli mutatott már elemeket a negyedik pólus, a kombó felé. Ezzel foglalkozom most, mielőtt áttérnék a nevesített kalandozókra.

A „kombópakli” egy nagyon tág fogalom, meghatározhatjuk sokféleképpen, én most abban az értelemben használom, hogy a pakli specifikus lapok együttes kombinációjára épül, amiket a jó időkeretben, egyszerre kell összehúznia, és ki kell tudnia játszani. Mindhárom aspektus fontos, hiszen ha túl lassan épül fel a kombó, lehet elveszítjük a játékot, mire elindíthatnánk. Ha túl sok lapból áll, nehezebb minden elemét megtalálni. Gyakran pedig olyan kártyák alkotnak kombinációt, amiket MP-ből lehetetlen lenne kifizetni, ezért trükköznünk kell, hogy játékba csalhassuk őket.

Mióta a Caput Draconis már nem játszható Új Hullámon, és az Időhomok pergetőjére épülő pakli elveszítette a győzelmi kondícióját, nem nagyon láthattunk versenyen stabil eredményeket elérő kombót. Most egy olyan paklit mutatok be, amiben szerintem megvan erre a potenciál, és bár sok MP-s nevesített kalandozókkal játszik, természetesen esze ágában sincs fizetni értük. Az Ősök szólítása legújabb, crantaiakat szerepeltető változatáról lesz szó.

A kombó

Pap vagy Varázsló kasztú kalandozó indul Átlépés a féregjáraton küldetésre. A Múltból vagy Mélységből Ősök szólításával feltámaszt egy nevesített kalandozót. Ha megoldják a küldetést, a csapat Külső síkra kerül, ahol „lemosódik” az Ősök szólításának negatív hatása, majd visszatérnek a Jelenbe, így a szólított nagykalandozót megtarthatjuk, és nem kell feláldozni. Tehát nem feltétlenül nyerünk azonnal, de annyi előnyt szerzünk, amivel általában nem jelent gondot fölényesen befejezni a játékot (de persze van az a csillagállás, amikor minden összejön). A küldetés feltételének megoldásához szükségünk lesz két kalandozóra, amiből az egyiknek jelenbe kerülős laphatással kell rendelkeznie. A két kalandozó nyilván nem okozhat problémát, de a szólítónak vagy a feltámasztott kalandozónak jelenbe kerülős laphatással kell rendelkeznie.

Akikkel szólítunk

Ez a kombó nem újdonság, az elmúlt három évben számos verziója létezett. Arany Középút és Hagyományos formátumon Godoni miszticistát, Salumioni nővérért, és Vörös Hold Gyermekét használnak hozzá. Az első szólítással Saqqarheddont idézik meg, aki ingyen MÚLTIDÉZI a lapot, és beszólít egy második nagykalandozót. Ugyanezt próbálja véghezvinni ez a pakli is, csak Új Hullám lapkészlettel.

Ehhez a crantai téma szolgáltatja az alapot: a Szellemtestvérből FÓKUSZ segítségével olcsóbban hozott Nyirkos világ megbízottjával vagy Császári gathöllel indulunk el, Tajtékherceget szólítunk, aki a kőkörök után MP-jelzőket kap, ebből MÚLTIDÉZZÜK a szólítást, és hozzuk a következő kalandozót.

A paklival bár csábító már az első körben átlépni, és mindenféle csiki-csukizással megpróbálni felrobbantani az asztalt, nem feltétlenül van erre szükség. Túlzott kockázatot csak akkor kell vállalni, ha nincs más kiút, különben veszítünk. A crantai kökőröknek köszönhetően sorban üldögélve is hasznosan tudjuk tölteni az időt. A második kör +5-7 kártyája és +4 MP-je nem csak a lapok összehúzását segíti, de hibát is kevésbé vétünk, ha nem minden lépésünk egy késpengén egyensúlyozáshoz hasonló. Ha az ellenfél nem fenyeget, a kombót elég akkor indítani, ha minden darakba a helyére illeszkedett.

Akiket szólítunk

Amt-Nar. A crantai vezér rengeteget ad a paklihoz. Amíg Jelenben van, a többi crantai kalandozónk nem hal meg, helyette Külső síkra kerül. Tehát akkor sem kell félnünk, ha a küldetés megoldásakor gyilkos akadálylapokba botlunk. Van egy aktiválható képessége, amivel fordulónként egyszer önként is Külső síkra tehetjük egy crantainkat, ekkora kereshetünk egy kőkört a paklinkból. A másik képességével pedig szintén fordulónként egyszer behozhatunk valakit Külső síkról, és a Sorunkba tehetjük.

Mindkettő gyors hatás, tehát manőverezés közben is használhatjuk. Amt-Nar tehát önmagában tud egy „kisebb féregjáratot” generálni. Például ha nem sikerülne a manőver, előtte a Tajtékherceget még kidobjuk (keresünk egy kőkört), visszahozzuk (újra megkapja az MP-jelzőket), és már próbálkozhatunk is újra. De ez csak a legegyértelműbb felhasználása, nagyon sok apró trükköt lehet még végezni a kártyával.

A Halott Jövő Vándora minden szólítós pakliban megtalálható. Jelenbe kerülős laphatása van, de ez Múltból visszahozva nem érvénysül. Viszont ha sikerül megjárnia a féregjáratot, kapunk 4 MP-t, tele húzzuk a kezünket, és a Sorban lévő kalandozóink éberbe fordulnak.

Kristálykirálynő. Miután beszólítottuk, Jelenbe kerülve hoz a cserepakliból egy Égi hajót, ha akadálylapot vagy esemény kell megoldani, vagy csak nincs MP-nk kifizetni a küldetést. Kereshetünk Valóságzárványt, ha verekedni-gyógyítani szeretnénk. Ezek persze leesnek, amikor átlépünk, de mikor visszajön, kapunk egy újabb példányt. Esetleg Pergő idő homokóráját vagy Sorsszelencét. Amire leginkább szükségünk van.

Kék Herceg. Ránézésre is kilóg a többi kalandozó közül, nem véletlenül. Nincs jelenbe kerülős laphatása, de nincs is rá szüksége, hiszen jelhordozó, így egyedül is képes megoldani a küldetést. Miután pedig visszatért, fekvő helyzetben is akárhányszor védekező csapatba választható. Nem vele szeretnénk kezdeni a szólítgatást, olyan helyzetekre van a pakliban, ha a 11 DP-t már sikerült elérnünk, és már csak túl kell élnünk a kör hátralévő részét.

Toronyszintek

Nincs sok lehetőség variálásra, az Északi kapura szükségünk van, hogy kikereshessünk négy nevesített kalandozót. Ebből egyet kézbe ad az ellenfél, a másik hármat Múltba rakjuk. Épp ezért játszik a pakli négynél több neves kalandozóval, hiszen ha valamelyiket eleve kézbe húznánk, akkor is marajdon elég neves a pakliban a kapu használatához. Mivel sok játékhelyzetben hajszálakon múlik, hogy sikerüljön összehozni a kombónkat, az Athalay-csarnok feladata, hogy a küldetés megoldásáért ne kelljen MP-t fizetnünk. Cserélhető toronyszint, így a pakliba is kerülhet extra példány, hogy a következő küldetés is ingyen legyen. Argureni báteremre pedig azért van szükségünk, hogy a feltámasztandó kalandozó ne okozzon jellemellentétet a szólítójukkal. Erről lemondhatunk egy Tamari járatai kedvéért, de ezzer erősen csökkentjük a kombinációs lehetőségeinket.

Stabilizátorok

Ahogy korábban is írtam, fontos, hogy a megfelelő lapok a megfelelő pillanatban legyenek a kezünkben. Ezen sokat segít a Császári gathöl, hiszen jelenbe kerüléskor két lapot húzhatunk, féregjáratról hazatérve még kettőt, Amt-Nar képességeinek használatával pedig akár minden fordulóban még kettőt. Tehát jó mélyre tudunk ásni a pakliban.

A Széltengerek lapcserélős képessége szintén azt szolgálja, hogy meg tudjuk szűrni a lapjainkat. Azért került csak két példány a pakliba, mert a kijátszási feltételét az első körben néha nem tudjuk teljesíteni. A Són-Tír adományával eldobálhatjuk a kezünkbe ragadt lapokat, hogy következő körben újakat húzhassunk helyettük. De ha az ellenfél az Északi kapuval pont azt a nevesített kalandozót adja a kezünkbe, akit szólítani szerettünk volna, azt is Múltba tehetjük vele. Ha pedig már tudunk kézből szándékosan lapot dobni, a Csuklyás idegen a legjobb lap, hogy a kulcsküldetést kikeressük.

Az Álomkristály felkutatásával bármilyen lapot kereshetünk a pakliból, még 1 MP-t is kapunk, és egyetlen crantai kalandozónk elég a megoldásához. Bár a manőverezés mindig veszélyes, és drága mulatság is, crantai kalandozóknak egyszerűbb abból a szempontból, hogyha elhasználtunk őket, FÓKUSZ-szal akár be is cserélhetjük őket. Akkor is remek kártya, ha nem is áll szándékunkban kombózni, csak időt szeretnénk húzni, esetleg az ellenfél figyelmét elterelni, rossz blokkolásra kényszeríteni.

Mégis amitől a pakli igazán stabillá válik, az egy szintén most megjelent kártya, a Halvány reménysugár. A kombónk három darabja egy kalandozó, a küldetés és a szólítás. A reménysugárral 1 MP-ért bármelyiket kereshetjük, ha a másik kettő a kezünkben van. A veszélye, hogyha az ellenfél a miénknél drágább lapot keres, akkor a miénket Múltba kell dobni. Csakhogy ez az Ősök szólítását MÚLTIDÉZHETŐ, így nem ez nem is annyira zavaró. Ha pedig küldetés helyett inkább Csuklyás idegent választunk, még jól is jártunk, hogy el kell dobni – visszapjuk az MP-t.

Cserepakli

Mivel semmilyen más lapunk nem használja a cserepaklit, a Kristálykirálynőnél leírt kártyákkal töltjük fel.

A Félévzárón Szatay Zoltán által játszott lista

1 Északi kapu
1 Athalay-csarnok
1 Argureni bálterem

3 Nyirkos világ megbízottja
3 Császári gathöl

3 Szellemtestvér
3 Istenföldek
3 Vatah csatornák
2 Széltengerek

3 Átlépés a féregjáraton
3 Ősök szólítása

2 Amt-Nar
1 Tajtékherceg
1 Halott Jövő Vándora
1 Kristálykirálynő
1 Kék Herceg

3 Halvány reménysugár
1 Són-Tír adománya
1 Csuklyás idegen
1 Álomkristály felkutatása

1 Ősi egyezmény helyreállítása
1 Tamari járatai
1 Athalay-csarnok
1 Szeánsz
1 Mulandóság
1 Manacsapda elpusztítása

Cserepakli

3 Égi hajó
3 Sorsszelence
2 Valóságzárvány
1 Pergő idő homokórája
3 Kárhozat angyala

Gambit